Hårig… eller… ”blommor och bin” på spindlars sätt (3 av 365)

This is a male spider we found in a wineglass in the cupboard…

När mannen tog fram ett vinglas ur skåpet i kväll, så fanns där en spindel och resterna av en torkad spindel. Båda såg mer eller mindre döda ut, men när jag petade lite på den ena så sprang den snabbt ut ur glaset och rätt snart befann jag mig krypandes längs köksgolvet för att få en bild. Nu var inte detta helt lätt för den var väldigt snabb….

Insekter och spindlar har ju en del generande hårväxt så också denna. Efter att ha konsulterat lite spindelexperter på facebook, så kunde de hjälpa mig med att detta är någon form av husspindel. Det man kan se tydligt på denna bild är att det är en hane. De lite suddiga utskotten här är de två pedipalperna som sitter rätt nära huvudet. Honorna har smala raka pedipalper medan hanarna har de här lite kupolformade avsluten. Dessa pedipalper används för att föra in spermier i honan.

Pedipalpalperna är bara kanske 1/4  eller 1/5  av denna spindels ben. De 8 långa benen finns inte med på bilden, men de var väldigt håriga de också.

hårig husspindel.

Mina andra foton i den här utmaningen har jag sammanställt här

Alla andras foton hittar du här

5 reaktioner på ”Hårig… eller… ”blommor och bin” på spindlars sätt (3 av 365)

Kommentera

