Frukten blir mindre då pollinerarna saknas

Peppers  I grow indoors during winter allways get smaller and sometimes lack seeds. I suspect it is due to the lack of pollinators. I try to do it myself, but I am simply not as good as the real ones. Take care of all the bees, butterflies and bugs out there that do this job for us! They do not even charge us for their work! 🙂 More pictures can be found at  Ruby Tuesday too, Our World Tuesday and P52

Mina paprikor ska vara självpolinerande, men de paprikor som jag får inomhus på vintern blir alltid mindre, med färre frön eller inga alls. Första omgången jag fick efter att jag tagit in plantorna för vintern så blev alla frukter frölösa och  jordgubbsstora. Sedan dess har jag försökt att vara där då jag ser blommor och pollinerar manuellt, men ibland glömmer man bort. På sommaren när plantorna står inne i växthuset så händer det aldrig att det dyker upp dessa jordgubbsstora utan frön.

Jag drar slutsatsen att det skadar i vilket fall inte om vi är snälla mot alla pollinerare som gör detta jobbet helt gratis åt oss och dessutom gör det vid rätt tidpunkt när blomman är redo för det!

pollinerad och ickepollinerad paprika

4 reaktioner på ”Frukten blir mindre då pollinerarna saknas

Kommentera

