En drottning föds. Må hon slippa Varoakvalster.

Ett nytt år har börjat med allt vad det innebär. Vad passar då bättre än att se en film om när en drottning föds? En början på något nytt! Det är nämligen inte vilken drottning som helst utan en bi-drottning. Drottningen är den enda fertila honan i hela samhället. Det är endast hon som kan lägga ägg. Alla andra honor är arbetare och tar hand om sin drottning.

Den korta filmen kan ni se på bloggaren Claes Dahlgrens sida. Han skriver om sina bin och livet på en bigård.

Själv ska jag börja en kurs i januari om just biodling. Det ska bli otroligt spännande och jag hoppas att jag lyckas få tag i ett samhälle senare i sommar. Helst skulle jag vilja ha Nordiska bin. Det verkar också vara det som flertalet häromkring har. Nordiska bin är en gammal ras som är tåligare för kalla och långa vintrar och det brukar vi normalt sett inte ha någon brist på.

Här i Västerbotten så har man ännu inte så stora problem med Varoakvalster. För att undvika att man får in dessa kvalster i bisamhällen här omkring så är det därför bättre att köpa sina bin lokalt. Det inte alltid helt lätt och självklart att man får tag på ett samhälle, men som sagt jag hoppas på det!

Varoakvalster är små parasiter. Det är inte stora i vår värld, bara 1-2 mm, men för ett bi är de groteskt stora. Skulle vi ha motsvarande blodsugande parasiter på våra kroppar skulle de vara stora som mattallrikar. Tack och lov har jag aldrig kunnat fotografera ett Varoakvalster, men för er som undrar hur de ser ut så hittade jag en bild här som visar ett varoakvalster på ryggen av ett bi.

Jag vill egentligen inte ha bin för att få honung utan mest för att de är bra som pollinerare i min trädgård och för att jag hoppas att jag ska kunna studera dessa insekter och kunna komma nära med min kamera. Håll en tumme för mig att mina planer går i lås under sommaren!

Give bees a chance2

Bilden är inte min egen.

Kommentera

