Nu kliar det i fingrarna!

Time to sow pea shoots! If you want to read about how to do it in English check this page!

Det är dags. I några månader har jag fokuserat på annat, men nu inför det nya året så ska jag idag på nyårsafton  starta odlingsåret 2014. Inser att jag inte nyttjat platsen i fönstren optimalt. Där står paprikaplantorna från i somras och ger förvisso fortsatt skörd, men runt varje planta finns det tom yta! Denna ska nu besås av ärtor. Paketet med gula ärtor som skulle bli ärtsoppa kan ju lika gärna bli ärtskott tänker jag.

Ärtorna har legat i blöt över natten. I morse sköljdes de och kommer nu att ligga i nytt vatten hela dagen. Detta gör man för att ärtorna ska dra åt sig maximalt med vatten. Man kan så ärtorna utan denna procedur, men det ger en lite snabbare start. En av de faktorer som ser till att frön börjar gro är just vatten. Frön kan ligga hela den torra vintern utan att sticka ut minsta grodd, men när vårregnen börjar falla så gror fröna.  En del frön behöver ha upplevt kyla först också för att ”förstå” att det faktiskt varit vinter. Ärtor tillhör inte den kategorin, så mina ärtor ska jag i kväll stoppa ner ganska tätt och drygt någon cm djupt, i de stora paprikakrukorna. Där ska de sedan samodlas tillsammans med paprikaplantorna. Det är tanken. Läser att potatis och ärtor inte trivs tillsammans. Paprika är förvisso släkt med potatis, men de ÄR inte potatis, så jag chansar och hoppas att det går bra!

gula ärtor som frön

Förra våren odlade jag bönor i fönstren. Det var roligt att skörda bönor till middagen, men någon enorm skörd blev det inte. Jag tror mer på ärtskott. Skörd kan man räkna med ganska fort. Redan inom 2 veckor är de tillräckligt långa för att klippa ner om det går bra.

Det är något speciellt när årets första små gröna skott tittar fram. Jag längtar redan!

Jag hoppas ni får ett riktigt härligt 2014!

purpurböna

6 reaktioner på ”Nu kliar det i fingrarna!

  1. Ärtskott= toppengott! Men jag har inte lyckats, än. De hamnar för tätt eller tar med sig för mycket jord opp. Eller tvinar helt enkelt 😦 Men jag får banne mig försöka igen, för det är ju så gott! Lycka till och god fortsättning 🙂

Kommentera

