Julros

Christmas Rose is not a rose. It belogs to the buttercup family. I still believe this is the flower that is mentioned in ”Lo, How a Rose E’er Blooming” . Now it is blooming in my kitchen window, but hopefully it will survive till spring. I would love to have it in my garden next year.

Det är en ros utsprungen är en julpsalm från 1400 talet som sjunger om ”En blomma skär och blid, mitt i den kalla vinter i midnatts mörka tid”. Nu förstår jag ju att det inte är julrosen man sjunger om egentligen, men texten passar bra in på den om man bortser från att det inte är en ros egentligen utan den tillhör ranunkelfamiljen .  Jag kan ändå tänka mig att blomman fått sitt namn efter psalmen eller att den som skrev texten haft denna blomma i åtanke. På engelska heter den Christmas Rose.  Vill du höra hur psalmen låter så kan du lyssna på en väldigt vacker version på engelska här . 

julros helleborus

Julrosen blommar just nu i mitt fönster. Jag aldrig ägt en julros tidigare, men häromdagen köpte jag en . Till våren ska man kunna sätta ut den i trädgården och få den att blomma igen nästa år. De som bor tillräckligt långt söderut får den t.o.m att blomma varje år till jul utomhus. Här uppe hos oss blir det väl när snön försvunnit, men det går ju lika bra det.

julros helleborus 2

Lätt jämn fuktighet, gärna svala utrymmen är lämpligt tills det är dags för utplantering . Det kommer kanske inte att gå så bra. Jag lyckas sällan med krävande inneväxter av någon anledning. Kanske dags att skärpa till sig och lära sig detta nu, så jag kan plantera ut den i vår? 

julros

20 reaktioner på ”Julros

  1. ditt inlägg påminner nig om att jag måste knata ut till jordkällaren för att se om julrosen där blommar. det har inte varit så kallt än, så en vet aldrig.
    god fortsättning!
    aino

  2. Min lilla trädgård ligger i Mälardalen och hos mig blommar inte julrosorna förrän i april. Men det är väl värt väntan 🙂

  3. Bra att du köpt en julros. Den kommer nog att glädja varje år. Om inte till jul, så längre fram på våren. Det gör egentligen inte så mycket. Fortsatt bra julhelg!

  4. Jag har inga krukväxter alls längre, katterna åt dem, rev ner dem eller la sig i krukorna och sov på dem… Jag saknar det i bland, det ger en fin innemiljö, men jag får nöja mig med att katter gör en hel del för känslan och värmen i hemmet!

    1. Mina två äter inte på krukväxterna, men det tror jag beror på att de är utekatter. Har förstått av vänner att det är ett större problem för innekatter. Däremot så höll de på och använde de stora krukorna på golvet som ”kattlådor” tills jag bytte jord i dessa och satte kullerstensstora stenar på ytan. Då först slapp vi det. Det kan bli lite för mycket av både gödsel och doft annars…

  5. Jag tror nog att du ska lyckas med din julos. Det gäller att hålla den vid liv, den behöver inte se bra ut. Sen gläder den dig varje år. Jag har tre i min trädgård och jag blir salig varje gång när jag får syn på knopparna mitt i vintern. Nu har de vita slagit ut och jag var där och knäböjde för den. Härliga bilder du har tagit!

  6. Vackert vit 🙂 Blev härlig julstämning när jag klickade på länken för att lyssna oxå. Har själv haft julrosor ute på koloniträdgård(ar) i underbar lila nyans 🙂

  7. Jag har alltid önskat mig en julros, men aldrig haft någon. Jag har inga gröna fingrar utomhus – bara inomhus… Det är underbart vackra blommor och du gör dem verkligen rättvisa i dina foton! Hoppas de klarar sig. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig, Lena!

Kommentera

