Vi vann! :)

På jobbet hade vi en julpyntstävling i år som jag och min kollega faktiskt vann! I vårt rum hade vi temat ”julsånger”. Allt pynt gick att koppla till olika julsånger. Vi hade en ”tävling i tävlingen” där våra kollegor fick gissa och den som vann hittade 21 sånger. En av sångerna som vinnaren gissade på var ”julskinkan har rymt”. Deras motivering var att de inte kunde hitta minsta lilla gris bland dekorationerna…

Min dotter bidrog med denna lego-installation. Kanske kan du gissa vilken sång den syftar på? 🙂

jag såg mamma kyssa tomten jag

Vi hängde också bl.a. upp stora pepparkaksfigurer i fönstret. De fick följa med hem igår och sprider juldofter här hemma nu. De är inte gjorda av pepparkaksdeg utan av en kryddeg som jag berättat om tidigare. Det vita på gubbarna är vanlig kristyr.

Den rätt maffiga julgruppen, en stor röd korg fylld av diverse växter och figurer som representerade allt från ”Vi äro musikanter” till ”Små grodorna” står tyvärr någonstans mellan mitt arbetsrum och parkeringen…Så den kan ni inte få se bild på, inte heller granen, snöbacken med kälkåkande tomte och snögubbe och annat smått och gott. Glömde tyvärr kameran hemma alla dagar innan jul.

pepparkaksgubbar som gardin

Eftersom vi är lärare så skedde omröstningen så klart med hjälp av en betygsmatris.  För högsta betyg A så gällde: ” En påtaglig känsla av Christmas spirit genomsyrar atmosfären. Besökaren blir tårögd. Temat framkommer tydligt genom ett dynamiskt samspel mellan detaljerna. Besökaren sugs in i rummet och hålls kvar så till den milda grad att mailkorgen hinner fyllas påtagligt”.  För att verkligen låta folk sugas in i vårt rum så bjöd vi på minisaffransemlor dagen då omröstningen skedde…. 🙂

Jag är fortfarande lite förvånad att vi vann för konkurrensen var stenhård. Våra konkurrenter hade alltifrån fullstora uppstoppade grötätande tomtar, brinnande brasor framför renfällen, hemgjorda mintpastiller, en specialimporterad 26 m lång blinkande ljusslinga med GOD JUL i skrivstil, godis som färgmatchade inredning, de mest bedårande små pepparkakshus med noter till julsånger på taken, en rimstuga där” de tre vise männen” skrev rim på beställning. T.o.m ett rum som inte orkade julpynta hade stängt sin dörr, satt en stor skylt på dörren med ”Tomten arbetar. Stör ej. Den som kikar in och stör tomten får indragna julklappar julen 2013 och 2014. Lämna önskelistor i brevlådan till vänster”. Behöver jag säga att jag gillar mina arbetskamrater? 🙂

En reaktion på ”Vi vann! :)

Kommentera

