Violetta minnen från arkivet

Trädgårdsfärgen hos Charlottas trädgård i dag är violett. Inte helt lätt att hitta nyansen violett. Googlade lite för att se skillnad mellan violett och lila och den violetta är lite mer mot blå, men den får ju inte vara helt blå förstås….

Gräslöksblommor är både vackert och gott att strö över maten. Själv tycker jag blommorna är godare än själva bladen på gräslöken, men man ska smula sönder blommorna som på bilden, annars blir det för lökigt och torrt.

gräslöksblommor

Den här aubergineblomman är kanske också lite mot blåviolett? Väldigt skira kronblad har den i alla fall.

aubergineblomma

Den får sådana här frukter. De är kanske mer mot lila då…eller? Jag får passa på att fråga min mamma när jag ringer henne idag och grattar på födelsedagen. Min mamma kan sånt här med färgnyanser. När jag ”blir stor” blir jag nog duktig på sånt också… 😉

Auberginen heter Rosa bianca, så den borde väl vara rosa, men i beskrivningen från fröfirman står att den är lavendel. Många färgnyanser finns det…

aubergine

Hade tänkt nöja mig där men inser att jag inte fått med en endaste insekt. Den här bärfisen var det närmaste jag kom. Vill du se varför bärfisen var med i bloggen i somras så tittar du här

hårig bärfis

14 reaktioner på ”Violetta minnen från arkivet

  1. Så snygga bilder! Bättre än verkligheten! Måste nog skaffa en ny kamera. Den gamla olympusen ligger där i skåpet med alla sina objektiv. Vem vill ha en sån nu? Och filmrullar – finns det? Blocket? Kasta? Trevlig fotohelg!

    1. Det finns fortfarande folk som vill fota analogt så kasta inte din Olympus utan prova Blocket eller där man kan hitta eventuella ”fotonördar”. Filmrullar finns också, men som sagt det var dyrt förr,och jag har fått uppfattningen att det är ännu dyrare nu.
      Själv gillar jag verkligen det digitala eftersom det är så kul att kunna fota mycket utan att behöva fundera om man ska ödsla film. Bara att deleta om det blir dåliga bilder! Inte behöver man vänta en vecka på att bilderna ska komma med posten heller. 🙂

Kommentera

