Advent på ingång

Jag har inte tjuvstartat med adventspyntandet. Faktiskt finns inte ens en adventsstjärna i fönstret, men på söndag tänker jag att allt ska vara på plats!

Mina adventsbilder är därför från förra året men jag gissar att det kommer att bli rätt likt även i år. Lägg märke till att mossan i ljusstaken faktiskt är vitmossa till skillnad mot den fönsterlav man köper i affären under benämningen ”vitmossa” 🙂 För den som missade min länk till kortfilmen häromdagen som visar på skillnaden så kan ni titta in här.

Kransen är av trolldeg. Jag gjorde den för så många år sedan att jag tappat räkningen, men förra året så var den på gränsen till att inte längre hålla ihop. Det blir spännande att se om den är smulor redan i kartongen i år.

advent

Tomtarna får inte komma fram förrän efter Lucia, men den här tomten gör vi ett undantag för. Någon måste ju kolla om man sköter sig snyggt under december!

advent 2

Saffransbullar brukar jag baka lagom till 1:a advent och då ska det inte vara ”vanliga russin” utan ekologiska. Någon sa att konventionellt odlade druvor bör man skölja 7 ggr och sedan kasta dom. Av alla frukter och grönsaker så är druvor de som besprutas värst. Så mycket faktiskt att man varje år hittar för mycket bekämpningsrester i dom. Torkade druvor innebär då bara att koncentrationen blir ännu större. Jag väljer därför alltid ekologiska russin. Det känns bäst så.

Ha en trevlig advent!

advent 3

14 reaktioner på ”Advent på ingång

    1. nej jag målade först med en ljusare gul över hela, sedan med en lite mörkare/orange på de mer ”gräddade ytorna och jag tror att det var även en lite mer brun för de ännu mer ”gräddade” ytorna. Jag har glömt vilken färg det var om det rent av bara var vattenfärg. Jag är ingen målande människa i normalfallet, men min mamma hade gjort några och så härmade jag henne!

Kommentera

