Orangea minnen

I Charlottas trädgård minns man orange i veckan. Jag trodde att jag skulle ha massor med orange, men det mesta bland bilderna är mer mot gult.

Några bilder hittade jag och för dig som vill veta mera om bilderna så har jag länkat under varje bild till den sidan där bilden fanns i somras. Hoppas du hittar något av intresse!

svamp på stubbe

De här svampkropparna som jag inte hittade hemma i trädgården utan på hygget bredvid var väldigt orangea, men kanske borde de inte få vara med eftersom de inte finns i trädgården….. men de var läckra och stubben de växte på var kolsvart och att man kan se mycelet, de vita trådarna som är den egentliga svampen och som brukar vara under jord.

bristande vallmoknopp

En vallmoknopp som snart skulle slå ut inledde min semester.

larv av fjädertofsspinnare på bondbönsblad

En fjädertoffsspinnare av något slag

Stor hornstekel Urocerus gigas

”En spindel” gissade en grupp 8:åringar när jag häromdagen visade den här bilden. Det var så många ben tyckte dom. En intelligent gissning förövrigt eftersom spindlar har fler ben än insekter! Den har förutom sina 6 ben ett äggläggningsrör och en skyddshylsa. Vill du veta vad det är så titta här!

ängen ner mot sjön

Upptäckte i sommar att dagliljeknoppar var goda att steka. Bilden är kanske inte så orange, men dagliljorna är det!

humla bär på pollen 2

En humla med en orange pollensamling har fest bland malvorna.

12 reaktioner på ”Orangea minnen

  1. Tack för dina fina bilder med orange som tema. Insekter är kul att ha i trädgården och så mycket intressantare när man upplever dem genom kameralinsen. Steka dagliljeknoppar är något jag aldrig provat, så spännande. Det måste jag prova nästa säsong.
    Kram /Charlotta

  2. Läckra bilder… tänk att man kan äta dagliljeknoppar… måste testa det nästa år.
    Vedmusslingen är verkligen dekorativ… Om du inte redan gjort det, så ta en titt på undersidan som är vackert labyrintmönstrad… 🙂

  3. Undrar varför insekter är orange? skall de inte kamoflera sig i blomman så de får var ifred. trodde jag… de är i alla fall vackra.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

    1. en del vill inte kamouflera sig utan se ut som att de är giftiga. Det finns en hel del som är gulsvart radiga och dessa låter fåglarna vara lite mera. Även fåglar vet att gulsvartrandigt kan innebära att man blir stucken…. 😉

Kommentera

