Vit bakgrund = snö

Trots att det regnade ordentligt i går så ligger snön kvar i dag. De köpta talgbollarna har blivit populärare och fåglarna sitter mycket riktigt kvar lite längre kring dessa som jag fått tips om tidigare. Det är praktiskt att fåglarna sitter stilla en stund om man vill fota och inte är så där vansinnigt snabb med att ställa in skärpan!

Kanske borde man göra lite snygga egna talgklockor och talgformar? Finns mycket recept och tips om detta . Handfasta råd kan man bl.a hitta på naturskyddsföreningens hemsida.  Jessica Lyon beskriver hur roligt det kan vara och hur fint det kan bli.

Om man som jag inte har så mycket tid över den här årstiden så kan man kanske önska sig lite hemmagjorda snygga talgbollar i julklapp av någon som är lite pyssligare?  Jessica använder gamla bakformar, men jag har sett dom som gjort även i vanliga bullformar i papper. Julen närmar sig med stormsteg…. 🙂

talgoxe3

8 reaktioner på ”Vit bakgrund = snö

  1. Tänkte skriva att man inte alltid måste göra själv, att man får köpa färdigt och att det är bra nog. Sen gick jag in till Jessica ja, jag tänkte om. Jag vill också göra så där fint, även om de där fina hjärtana inte håller formen så länge, de hackas ju på och faller sönder… men ändå. Ska nog testa lite.

  2. Jag gjorde nog egna talgbollar eller vad det var för form på dom, för länge sedan, men sen kom ju fåglarna och hackade sönder dom. Självklart! Det är ju syftet. Så jag lade ner det hela och köper bollar numera!
    Agneta kram

Kommentera

