New habit – Fågelmat måste fyllas på

I need to create a new habit. Since I want to take pictures of birds I thought feeding them would be a great idea to make them come closer to me, but I discovered today that  I need to make it a habit to refill the feeder… No food, no birds… 🙂  More habits will be found at Weekly photo challenge

 

När jag vaknade var det mängder med fåglar runt fågelmatare, men innan jag hunnit koka morgonkaffe och ta mig ut så fanns det inte en endaste fågel kvar!

Stod en stund och siktade med kameran. Upptäckte då att maten var slut. Inte underligt att fåglarna dragit vidare. Jag är ingen van fågelmatare och när vi kommer hem på vardagskvällarna så är det mörkt. Var därför lite osäker på om de överhuvudtaget hittat igen fröna. Förhoppningsvis så får jag fler chanser i eftermiddag eller imorgon i stället nu när fågelmataren är påfylld.

Vill jag lära mig det här med fågelfotografering måste jag påbörja en ny vana; att kolla fågelmataren. 🙂

fågelmat

Närmaste fågel var en  talgoxe som satt lite längre bort i rönnen vid vägen. Jag hoppas att den blir lite hungrig och lockas lite närmare … 🙂

talgoxe

8 reaktioner på ”New habit – Fågelmat måste fyllas på

  1. Fin matapparat! Ja – det är onekligen lättare att komma ihåg fågelmaten när man är hemma i dagsljuset! Vi har tagit en gammal träbrevlåda, fäst på en ”bricka” och gjort hål i nederkanten så fröna kan rinna ut. Lådan har en botten stor som ett liggande blankt magasin – och det är bara att lyfta på locket och hälla i! Räcker en semestervecka! 🙂

  2. Får du inga foton så får du i alla fall härliga upplevelser. Det är något speciellt att se fåglarna flyga runt fågelbordet tycker jag. 🙂
    På vintern när det är snö brukar det vara lättare att få bra bilder, för då kan man verkligen utnyttja ljuset och ställa in korta slutartider. Så det är smart att börja vanan att mata fåglarna nu, så att de hittar hem till dig när ljuset räcker till.
    Ha en fin helg!

    1. Det har börjat röra på sig redan nu Charlotta, så jag hoppas att jag ska få till det ännu bättre här i vinter när det finns mindre mat. Jag gissar att de blir lite mer benägna att ta risker då. 😉

Kommentera

