Inomhus lyser ljusen

Tisdagstema är inomhus.

Ute är det snöblandat regn, men inomhus lyser ljusen. Paraffinljus är sämre än stearinljus för miljön. Paraffin gör man nämligen av råolja så det är ett fossilt bränsle precis som bensin. Stearin däremot gör man av fetter från växt och djurriket, så det är ett sk. biobränsle. Årligen sägs vi elda upp paraffinljus motsvarade koldioxidutsläppen från 15000 bilar….

Nu finns det även värmeljus i stearin. Det är bra.

Mys på i höstmörkret!

stearinljus

19 reaktioner på ”Inomhus lyser ljusen

  1. Mysigt med ljus. Särskilt stearinljus förstås.
    Ljusboden som funnits i Boden i många år – nu flyttat till Halmstad –
    tillverkar kanonfina kvalitetsljus i stearin.

  2. Ååååhhh så vackert! Du verkar bo norröver med snöblandat regn. Nej, usch, det har vi sluppit här, men det känns svinkallt ändå.
    Här har det LEDats – med LED-belysning alltså åsså några D-vitamainer så att man itne somnar på jobbet kl. 15:30;-)
    Stort tack för titt-in förresten:-)

  3. Vad man får lära. Det visste jag inte om ljus. Tur man inte är för gammal för att ta in ny kunskap. Vackert fotograferat. Värmeljus stearin. Jag får kolla upp bättre.

  4. Även här tänder vi ljus varje kväll, delvis påtvingat av renoveringen men mysigt! Värmeljus av stearin – bra! Dem ska jag köpa i fortsättningen!
    Ha det gott!/Laila

  5. måste kolla om våra värmeljus är av stearin. tack för tipset.
    jojo, nog används det ljus av alla möjliga modejanger nu, både el och bi- och fossila bränslen. och earth hour infaller ju också när som och då går det åt ljus också.
    aino

    1. det är ganska nytt med sterinvärmeljus, men det finns så nästa gång man köper så kan man fråga efter det. 🙂 Framförallt finns ju alltid de vanliga ljusen så att man kan välja stearin. 🙂

  6. Jättebra att informerar om detta! Jag söker alltid själv efter äkta stearinljus eftersom jag tycker de luktar så mycket godare. Har man flera paraffin ljus tända, tex på julafton blir det en konstig lukt i rummet. Tusen tack! 🙂

    1. ja doften är även det ett problem. Både min man och dotter tycker det luktar väldigt illa med paraffin. Jag är inte lika känslig själv för just det, men hemma hos oss blir det därför ett lätt val. 🙂

    1. På min sida så ligger den bredvid gilla-knappen, under facebook, twitter mm. Jag ser det i slutet av en post när jag trycker upp ett inlägg. Vet inte om du blev klokare, men tryck på den så kan du reblogga både dig själv och andras som du gillar. 🙂

Kommentera

