Sporer och frön är som trädgårdsfolk är mest

This morning it is snowing and a thin layer of white is covering the ground. Yesterday it was all brown or brownish….  The color might be dull, but it shows that important stuff is going on. Seeds and spores are being distributed and everything is preparing for the winter. More brown you´ll find at Luzia Pimpinella

Röksvampen så god ut längre, men nu vet jag att den är ätlig om man äter den medan den är fräsch! Hur den ser ut då kan man se bild på här. Nästa år ska jag plocka lite och smaka när den dyker upp i gräsmattan igen.

röksvamp

Försökte mig på att trycka på den för att få ut flygande svampsporer att fotografera. Det var inte helt lätt. Hade kanske varit lite lättare med en medhjälpare och ett stativ, men tittar man noga så kan man faktiskt se dom! 🙂

Sporer är inte frön, utan i svampars fall mera som ägg och spermier. sporerna växer till som tunna trådar som kallas hyfer, När dessa stöter på en hyf av ”motsatt sort”, så kan befruktning ske. Nu pratar man inte om ägg och spermier när det gäller svamp utan om  plus- och minushyfer. De fruktkroppar som sticker upp ur jorden är resultatet. Man brukar säga att svamparna vi ser är som äpplen på ett äppelträd.

röksvamps pollen

Frön däremot är klara att börja växa. De blev befruktade i somras och nu är många frön färdiga, De har tom lite extra näringsdepåer med sig så att de klarar av att växa under jorden ett tag innan de tar sig upp i ljuset och kan börja fotosyntetisera och skaffa energi från solen. Det är därför många djur gillar frön. De är väldigt  energitäta.

igelkott blomma fröställning

Frön kan behöva lite olika saker för att börja växa, men de flesta är som trädgårdsfolk är mest den här årstiden. De väntar på bättre tider, dvs våren.

Alla frön har lämnat fröställningen på den nedre bilden. Det här är en av mina populärare blommor under sommaren. Ett ständigt surrande för att få tag i all nektar. Vill du se hur blomman ser ut då så kan du titta här.  🙂

tappat alla sina frön

7 reaktioner på ”Sporer och frön är som trädgårdsfolk är mest

  1. jag suckar! av avundsjuka! så tjusiga bilder! jag vill också. men jag säger som du säger ovan, när jag blir stor ska jag ta såna dära bilder. om några kilo till, alltså.
    aino

Kommentera

