Nässlor är bra för småfåglar också

I natt snöade det, men nu har det tinat bort. Snö kan för min personliga del komma lagom till advent. Då är jag redo, men innan dess får det gärna vara barmark. Kan tänka mig att småfåglarna också uppskattar om inte snön kommer alltför tidigt.

Förra helgen var det syrenhäcken som var livligt besökt, men i helgen var det nässlorna. Man ser aldrig småfåglarna sitta på nässlorna under sommaren, men nu på hösten är det rätt populärt tillhåll. Jag antar att det torkade nässlorna nu känns både mer bekväma att sitta på och att äta av.

För den som vill höra hur en gråsiska eller ngon annan fågel låter finns det en sida på P2 som är riktigt bra!

fågel4

Även om det kan se lite skräpigt ut med en del torkade och frusna växter i trädgården, så är det bra både för växter och smådjur att inte vara alltför snabb med att ”städa”. De mindre fåglarna klarar t.ex av att äta småfrön direkt från diverse perenner. Det är bra eftersom frön är väldigt energirika. Så länge det är möjligt så är det ju bra om våra vilda djur kan klara sig på egen hand tänker jag. Det är också bra gömställen om man är en liten fågel. De är inte helt lätta att se där inne i riset….

fågel2

Har lite svårt att komma tillräckligt nära för att kunna se om jag ställer in skärpan rätt då jag försöker mig på att fota fåglar. Att försöka sig på autoinställningen på ”små prickar i fjärran” är lönlöst. Planen för i vinter blir därför att skaffa någon typ av fågelbord och se om jag kan locka dom närmare kameralinsen i stället. Tills dess så får jag nöja mig med att skärpan på nässlorna blev rätt bra…. 🙂

fågel3

18 reaktioner på ”Nässlor är bra för småfåglar också

  1. Vilket härligt inlägg. Nu slipper jag ha dåligt samvete över att jag inte har hunnit ”städa undan” i trädgården. 🙂
    Fast just nässlorna har gått åt som gödning i somras så fåglarna får mumsa på annat.

  2. Det är så härligt med de där små! Gråsiskor – väl? Just sådär såg det ut utanför vår timmerkoja vid den gamla (oslagna) slåtterängen – fullt av små siskor klängandes i det frusna och utblommade. De flesta var grå med sin lilla röda mössa men en och annan färgblind? grön fick vara med i gänget också!

    1. ja små gråsiskor är det nog. Dom är verkligen små och söta! Det finns ju grönsiskor också. Det kan ju varit en sån du såg…eller så var det en färgblind gråsiska! 🙂

  3. Jag städar aldrig heller, men misstänker att mesar o siskor är som folk är mest, de går gärna till snabbmatsrestaurangen av bekvämlighetsskäl. 😉
    Fina bilder!

  4. Småfåglar sitter sällan stilla så länge att man hinner ställa in så hemskt mycket, men där kan säkert fågelbrädet också underlätta genom att locka dem att sitta kvar lite längre. Riktigt fina bilder fick du, tycker jag.

    1. ja jag inbillar mig att med lite ”mutor” går det ännu bättre! Kan man tom få komma så nära att det går med autofocus är det ju ännu bättre på såna här snabbingar! 🙂

    1. Ja jag tror också de hittar små frön. Tycker man nästan ser det i den ena bilden. Inte är bilderna som dina fågelbilder, men får jag bara träna mig på det här ett tag så ska det väl bli bättre! Fåglar är både snabba och lite för långt bort för att de ska vara enkelt…men vem har sagt att det ska vara enkelt…:)

Kommentera

