Tömt växthuset och fått paltkoma

Idag tömdes även tomatväxthuset. Många gröna tomater hänger nu i fönstren och väntar på att mogna. De jag inte hunnit hänga upp idag får ligga kvar på brickor. Det blev palt till middag idag och jag blev helt enkelt lite slö efter en hård arbetsdag i växthuset och så paltkokningen på det.

Eftersom jag odlar tomatplantorna direkt i jorden så brukar jag dra upp alla plantor med jordklump nu på hösten. Dessa samt översta lagret med täckmaterial och nedfallna tomater lägger jag sedan på ett av trädgårdslanden där det får brytas ned. Anledningen till att jag vill tömma växthuset på detta är för att jag tänker att jag då får ut en del av de eventuella smittor och insekter som går på tomater. Helst skulle man kanske byta ut all jord, men det gör jag inte varje år.Istället grävde jag ner en hel del löv och hönsskit inne i växthuset så att det nästa sommar blir mullrik och näringsrik jord för nya tomatplantor! Det är viktigt att inte bara ta bort. Man måste ersätta detta.

Bland de gamla nedbrutna tomatplantorna i trädgårdslandet kommer squashlandet att ligga nästa år.

På torsdag verkar det komma snö och till helgen blir det minusgrader ser det ut som just nu, så det känns rätt bra att det mesta nu är upptaget och vinterordnat. Lite kål och lök står kvar i landet, men dessa brukar ju vara lite tåligare, så det får stå kvar någon dag till i alla fall.

tomater på bricka tömt växthus

Upptäckte för några år sedan att det egentligen är väldigt enkelt att koka palt, särskilt om man gör sk flatpalt, dvs platta paltar utan fyllning och så servera man det stekta fläsket bredvid. Vi brukar t.o.m servera bönsallad till palten ibland istället för fläsk eller bacon. Det går bra det med.

Extra enkelt att göra palt blir det om man mixar den råa potatisen i matberedare. Mjölet som man blandar i brukar i recepten vara hälften vete-  och hälften kornmjöl, men varianter på enbart vete- och enbart kornmjöl finns också. Idag var jag hardcore och tog enbart kornmjöl. Det fick godkänt av familjen, så hädanefter får det bli så. Vi äter lite för mycket vete ändå i vår familj, precis som alla andra!

Nu hoppas jag att ni får en bra vecka! Det tänker i alla fall jag ha. 🙂

Kommentera

