Paprikan har fått flytta in

Nu har växthuset tömts på sina krukor med paprika och och 5 av krukorna har fått flytta in i köket efter att ha duschats och rensats på halvdåliga blad, sniglar och annat som jag inte vill ska komma in.  En påfyllning av extra näring ska de också få. Förra året lät jag bara 3 st krukor följa med in, men i år utökar jag eftersom det gick så bra.

Som jag tidigare berättat så har sommaren varit bra rent paprikamässigt. 50 st paprikor hade jag skördat då, men nu finns det ytterligare 5st som kan eller snart kan skördas. På de krukor som fått följa med in finns det också en hel del blommor och småknoppar som jag hoppas ska ge bra utdelning i höst!

blomma  och knopp_paprika

Det största problemet med att ha paprika inomhus är att de ganska lätt drabbas av spinn. En anledning tror jag är att det blir för torr luft, så min plan för att hålla dom fräscha lite längre är att duscha dom regelbundet. Mer ljus än våra vanliga krukväxter vill paprika också ha. Jag har vanliga lysrör som jag har satt upp i mina fönsterkarmar.  Man kan givetvis köpa speciella ljus för växter också, men det har inte jag. Det fungerar bra ändå, men kanske hade det fungerat ännu bättre annars?

I våras skördade jag min sista paprika till påsken. Då var den sista krukan inte alls trevlig p.g.a spinn och dessutom började det bli dags att rymma fler saker i fönstren.

Nytt för i år blir att två stora krukor med citrongräs också får följa med in. Citrongräs har blivit en favorit i sommar och ska man tro på det man läser så ska det inte vara några problem att ha i fönstret!

Bara för att hösten är här så innebär det ju inte att man måste sluta odla helt! 🙂

dublett paprika

2 reaktioner på ”Paprikan har fått flytta in

  1. Oj, ända till påska. Jag funderar på hur länge mina tomater ska hålla ut, de är inte vackra men får fortfarande nya blommor. Extra förstärkning av vatten och ljus är nog en bra idé!

    1. Tomater är nog ännu lite känsligare om det blir mörkt. De blir så rangliga då. Paprikorna klarar sig oftast bättre tycker jag men jag har aldrig provat tomater på hösten. Blir spännande att höra hur länge det fungerar. 🙂

Kommentera

