vitlök: sår bulbiller i år istället för att sätta klyftor

Provar något nytt i år. Testar att så bulbiller av vitlök i stället för att sätta klyftor. Jag har inte fått tag i några bra sorter av vitlök, men däremot lite roliga härdiga bulbiller. För dig som inte vet vad det är så kan man läsa mer här och fortsättningen här .  Det kommer att ta längre tid att få fram fullstora vitlökar på det här sättet, men lite kul att testa nya sorter! Hade tänkt att köpa lökar från vitlöksklubben i år, men var förstås alldeles för sent ute. Alla härdigare sorter var slut. Jag har tidigare odlat de vanliga franska vitlökarna som man kan köpa nu på hösten i affärer som säljer sånt och det går också alldeles utmärkt. De blir dock lite mindre i storlek.

Dessa bulbiller bör komma igång och gro lite redan nu innan tjälen sätter in så jag har bredsått mina inne i växthuset för att förlänga säsongen lite. Min plan är att jag sedan kan plantera ut dessa i vår och ge dom större och bättre plats då. Om detta är en bra plan vet jag inte, men eftersom det gick så bra att fröså rödlök i år på det sättet så gissar jag att det går bra även med vitlök.

Jag har tre olika sorter, Leningradskij, Spanish red och Estnisk röd. På bilderna har jag lagt dessa på en sten. De är ca o,5-1 cm stora ungefär.

Nu är det bara att vänta… 🙂

vitlök rysk

Vitlök Leningradskij

vitlök rödkula

Spanish red

vitlök röd

Estnisk röd

16 reaktioner på ”vitlök: sår bulbiller i år istället för att sätta klyftor

  1. Spännande det här med vitlöksodling. Har också några nävar med ”vitlöksfrön” från blommorna och de lite större bubillerna. Tänkte också breddså – i en pallkrage, och hoppas på det bästa. Särskilt från den Svenska ”skärgårdslöken” Ävrö som jag köpte från Cesars. En av dessa med sina bubiller ska få flytta tillbaka till skärgården har jag tänkt mig. Lite ska få växa i zinkbaljan i glasrummet också – och bli att klippa av i vinter. Nästa år får det bli ryssar och balter också tror jag!
    Tänk att det är så roligt -det här odlandet!

  2. Spännande att se hur de blir, själv fick jag fina lökar från ”Österlens kryddor” men de har inte hamnat i jorden än… Ang. våra små auberginer så blev det väldigt god skörd men jag tycker de är dekorativare än goda…
    Ha en bra dag.
    /Lotta

    1. nej, det är kanske inte sånt man går runt och funderar på, men det finns av alla växter. Det som är lite sybd är att det likriktas så mycket nu. Man kör samma sorts vete eller ris eller vad det nu är istället för att ha lite olika och mer lokalt anpassade grödor.

  3. ack ja, synd bara att väntan är så låååång på vitlök. fast himla bra att den sköter sig själv när man väl petat ner den i jorden. det svåra är att komma ihåg just det momentet.
    aino

  4. Jahapp, nu har jag fått lära mig att sättvitlöken som jag köper är en dålig sort :-/ Det där med stresslök visste jag inte heller och mina plantor får ganska mycket av dem. Det blir till att gödsla till våren helt enkelt.

    1. Man kan ta bort dom där små på stammen, som jag förstår, så får man bättre skörd. Jag tror mycket av stressen ligger i att det är lite för kallt för vissa sorter. Jag har också mest fått sånt tidigare, men man lär sig hela tiden nytt!

  5. vill bara meddela att jag nu sått bulbillies också. ville minnas att jag sett såna i landet. och mycket riktigt. petade ner de små rackarna i jorden. och nu väntar jag. och väntar… och väntar…
    aino

Kommentera

