Vad glad jag blev!

Jag hittade en jordlöparlarv idag. Såna är bra att ha. De är rovdjur och äter upp skadedjur. En del är allätare. Man har sett att mängden ogräsfrön i jorden minskar där det finns allätande  jordlöpare. kan väl egentligen inte bli bättre? Nästan omöjlig att ta bild på eftersom den var så väldigt snabb! Lite dålig skärpa bjuder jag därför på. 🙂

För den som undrar så är det vita inte snö utan baksidan på en glassbägare som jag ställde den på för att jag skulle kunna hålla koll på den.

Vill du läsa mera om jordlöpare eller se varför jordbruksverket vill att vi gynnar dom, så finns det mer att läsa här. Jag hoppas min larv överlever vintern. Det är bra om de finns där tidigt på våren och håller alla skadeinsekter på mattan….

jordlöpare carabidae4

jordlöpare carabidae (2)

12 reaktioner på ”Vad glad jag blev!

  1. Jordlöpare ser jag ganska många hos mig, men larverna har jag aldrig reflekterat över. Ofta blir jag nervös när jag ser larver över huvud taget för jag vet ju inte om just den är ond eller god. 😉

  2. Hi thanks for your visit to one of my blogsites. It is amusing that google translator cannot really produce understandable English. Your ”jordlöparlarv” is not translated, and the discussions are about beetles. The picture is of the centipede and not beetle, so i am curious where the beetles are, haha! I am also amazed that the centipede can withstand the cold climate like Sweden, as it is a common resident here in the tropics.

    1. Google translate is pretty horrible sometimes… 🙂
      In this case It is acutally a larvea of a beetle (Carabidea), but it looks very much lika a centipede I do agree! In Sweden we have a few centipedes as well even though they are not as big as in the tropics. Thanks to the Golf stream the climate is not as bad as it looks when you see where Sweden is situated on the map! 🙂

Kommentera

