Tänk om man kunde äta all svamp i gräsmattan!

Temperaturen var nog nere på noll i natt, men det märks bara på några ”krispigare” partier på gräsmattan. Salladen har klarat sig trots att den inte varit täckt.

Gräsmattan är full av svamp och den visar så klart heller inga tecken på frostskador. Jag är inte alls bra på att känna igen olika sorters svamp. Har inte blivit av att jag lärt mig helt enkelt. Den här skulle kunna vara vårtig röksvamp. Om det är det, så är den god när den ser ut så här sägs det, men det vore skönt om någon kunde säga att det var nämnda svamp innan jag testade…

kanske röksvamp

Förutom den ovan så är alla svampar som finns i gräsmattan skivlingar. I den gruppen finns både goda och väldigt giftiga, så man vill inte chansa…

skivling

Den här likbleka svampen ser giftig ut. Den finns i massor  speciellt under bollpilen. Bilden får ingå i fotoutmaningen 365 foton som nr 65 Farlig

vit svamp

Den här bruna däremot ser lite godare ut..

brun svamp

Den här hade nästan lite gyllene hatt, vilket inte riktigt syns på bilden tyvärr.

pirilig svamp

…och så några små smala till… men som sagt:  svamp kan vara väldigt gott och nyttigt och alldeles gräsligt ohälsosamt och dåligt om man får tag i några giftiga…

Är det någon som vet vad jag har i gräsmattan?

liten svamp

7 reaktioner på ”Tänk om man kunde äta all svamp i gräsmattan!

  1. Ja, vackra men kanske inte alltid goda! Gör dom du – tar bara de jag säkert vet. Dessvärre har jag inte sett varken de ena eller andra i år, men efter senaste tidens regnande kanske det börjar bli lönt att gå ut och kika. Det får bli när den allt för snabbt infallna skördetiden har klarats av. Chili, tomater och annat som står ute i kylan. Ingen frost än men det var nära ögat i natt.
    /K
    PS När jag öppnade den här sidan och inte såg hela översta bilden kom jag osökt att tänka på vår statsminister!

  2. Hade en period när jag plockade en hel del olika svampar. Så här i efterhand gläds jag åt att jag överlevde. Röksvampen som ung är OK som blandsvamp. Nr 4 uppifrån kan vara ätlig och god om det är en kremla (stor hatt). De giftiga kremlorna smakar giftigt så tumregeln är att testa dem. 😀 God smak = god kremla. Förhoppningsvis. Men man ska vara säker på att det just är en kremla. Övriga svampar ser mer eller mindre farliga ut. Ur matsynpunkt vill säga.

    1. ja egentligen är det väl så enkelt att man bara behöver smaka…:)
      Det är klart det finns väl undantag. Murklor är en av mina favoriter och den är väl inte riktigt hälsosam att äta…

  3. Den näst sista bilden är ju en av de klassiska ”knarksvamparna”! Psilocybe semilanceata på latin. De är väldigt vanliga i vanliga gräsmattor, särskilt om det är rullgräs. Förvisso ska det till att man äter en hel del innan man upplever de… Något speciella effekterna. 😉 Så det är inget man gör av misstag, men ändå! Sedan så bryr sig inte polisen heller om de växer så där, då det naturligtvis är svårt att undvika att de ploppar upp lite här och där. Men det kan vara bra att veta att det kan vara straffbart att plocka på sig dem då de är narkotikaklassade.

Kommentera

