Vindruvorna har russinstorlek

Vindruvorna Zilga som planterades i sommar fick blommor och så småningom druvor. Nu har några i alla fall dessa russinstora druvor börjat skifta i blått. Lite sent kanske…Enligt mannen som kan lite om druvor, åtminstone i teorin, så är det nu 30 dagar kvar innan de är mogna…Jag räknar inte med någon större skörd i år med andra ord.

Min förhoppning ligger nu i att rötterna, under den torra sommaren, letat sig djupt ner och därför har större chans att överleva vintern och vakna pigga och fulla av växtlust till våren!

vindruvor

Bild nr 84. Färgat i fotoutmaningen 365 foton

8 reaktioner på ”Vindruvorna har russinstorlek

  1. Det är ju väldigt härdiga druvor du har planterat. Vi har haft våra ett tag nu och de har under många år burit otroligt mycket frukt, vi har nämligen en hel pergola med dem, två blå och en vit. I år dock har de tagit en paus och producerat endast några klasar.

  2. nu har jag läst och tittat ikapp mig. otroligt fin bild på druvorna, helst när man klickar på den.
    och du är verkligen flitig i trädgården. så stretching går åt förstår jag.
    vinter på gång hos dig, känns lite trist. hösten har gjort sitt intåg här och jag fick skynda mig att skörda chilin så den inte skulle gå åt. har inget växthus utan endast en odlingsbänk. så nu ligger den på tork och ska bli härlig att använda till nästa år.
    förresten, gör du dolmadas med vinbladen? kommer ihåg att de som köpte vårt första hus kom och grävde ner stora vinplantor innan vi flyttade ut och vi fick sköta om den (en dog). och de gjorde ”kåldolmar” på vinbladen. och det är ju gott, dock har jag aldrig gjort det själv, bara ätit.
    aino

    1. Tack. Jag hoppas att det blir druvor nästa år. Jag planterade dom i år så jag hade inte räknat med skörd, men kul att de verkar få lite färg även om de inte kommer hinna att mogna helt. 🙂

Kommentera

