Är nöjd med mina frösådda rödlökar- Long Red Florence

Jag har inte tidigare odlat vare sig gul- eller rödlök, men i år provade jag att fröså Long red florence  och de blev riktigt fina. Fick tipset då jag läste Lena Israelssons bok Gourmetträdgården. Lök är lite tåligare och eftersom de inte visar någon lust att blomma så får de stå kvar ett tag till. De ligger på morotsblast och den blå blomman är en gurkört. Då får ni en känsla för storleken de hunnit skaffa sig i sommar.

Absolut en sort som får komma tillbaka till våren!

röd lök

 

Bilden tillhör fotoutmaningen 365 foton nr 45. Dubbelt upp

7 reaktioner på ”Är nöjd med mina frösådda rödlökar- Long Red Florence

  1. Hej!

    Jag köpte också frö till den sorten i våras efter stt ha läst den boken och är så nöjd! En favorit som definitivt kommer att odlas även nästa säsong 🙂

    Solsken
    //Linda

  2. Funderat lite på den där också! Var hittade ni frön och när/var sår ni? börjar redan kika på nästa års odling – och jag som inte skulle…..;-)

  3. Men så roligt! Har aldrig vågat mig på att frös lök men den här sorten verkar lättodlad! Antar att du köpte fröerna från Runåbergs?
    Ha det gott!/Laila

Kommentera

