Kardon är kanske inte min grej…

För andra året har jag nu provat kardon. I år kom jag ihåg att stammen skulle blekas en månad innan man skulle äta den. Problemet var bara att den for iväg och blev väldigt stor den här sista månaden, så mitt svarta täcke blev bara som en liten lustig markering vid foten. Missade att ta en bild på den som stor, så den här bilden är en månad gammal.

Tog bort täckningen idag och insåg att i detta svarta, fuktiga mörker så var det full aktivitet av sniglar och daggmask….

kardon

Jag tog därför ett kort på blomman som blivit, slet upp plantorna  och låter dessa få bli bra grönmassa till jorden i stället.

Egentligen tror jag att jag borde varit snabbare med att skörda, i alla fall borde jag tagit den innan den fått blomknoppar. Bladgrönsaker blir alltid sämre då de gått i blom. Den svarta fiberväven andas, men det blev nog för fuktigt ändå.

Kardon är väldigt snyggt. Om den är god vet jag alltså fortfarande inte…

Om du brukar odla kardon får du gärna berätta hur du gör!

kardonblomma

2 reaktioner på ”Kardon är kanske inte min grej…

Kommentera

