Olika sätt att få större skärpa när man fotar macro

Alla som någon gång varit in här och läst kan väl knappast ha undgått att förstå att jag tycker om att fota insekter. Det är inte alltid helt lätt att få till det, men nu har jag hittat en sida som förklarar hur man ska göra. Han använder sig inte heller av sk ”stacking” vilket gör det om möjligt ännu mer imponerande.

Det är fantastiska bilder på sidan för den som är intresserade. För de som har spindelfobi kan jag berätta att där finns också bilder på spindlar, men de är väldigt vackra. Titta gärna in på Nature´s place om du vill veta hur man bäst fotar insekter.

Bilden nedan är min. Den är hyfsat detaljerad, men skärpedjupet är inte så stort. Det går att få till mycket skarpare bilder. Det har jag sett nu. Det är bara att börja öva! 🙂

bi pollinerar

8 reaktioner på ”Olika sätt att få större skärpa när man fotar macro

  1. Är djupt imponerad av alla som lyckas med detta! Själv får jag vara glad om jag lyckas få skärpa över huvud taget! Har en ögonsjukdom som gör att jag gradvis ser allt sämre, måste förlita mig på ”auto” i alla lägen.
    Ha det gott!/Laila

  2. Tack för det tipset! Jag försöker lära mig mer om min kamera och att fota överhuvudtaget och man behöver ju inte gå på dyra kurser när det finns så mycket bra småkurser på nätet. Det jobbiga är att sålla fram det som är bra och matnyttigt.

  3. macro är kul. för min del går det åt stativ och självutlösare. är alldeles för skakig. stacking är kul, men himla svårt att få till bilderna exakta till stackningen, så en del tycker stacking är lite fusk, men det tycker inte jag, just pga att bilderna måste läggas exakt över varandra.
    aino

Kommentera

