Av luft kan man göra bondbönor

Jag blir lika fascinerad varje år. Man stoppar ner en torkad bondböna i jorden och så dyker det upp en massa fler några månader senare, mysigt nedbäddade i mjukt fluff. Av till största delen så enkla råvaror som koldioxidgas och vatten så lyckas plantan med det konststycket. Fotosyntesen upphör aldrig att imponera på mig!

Väldigt kort barnvisa om vad fotosyntes är kommer här för den som vill repetera 😉

Bild nr 197 Mirakel i fotoutmaningen 365

bondböna

Att de dessutom  bor bakterier i de vita ”rotknölarna” som kan göra om luftens kvävgas till gödsel för sin värdväxt, det gör inte saken mindre fascinerande! Växten återgäldar med socker som den i sin tur gjort av koldioxidgas.

Av nästan bara luft lyckas de alltså i sitt samarbete göra något så gott som bondbönor!

Sorten i år heter Witkiem och eftersom hösten är så varm och bondbönor inte är så känsliga har jag inte skördat allt ännu, men till helgen kanske det är dags att tömma landet. Det ser i alla fall väldigt bra ut i år. Inga bladlöss, stora bönor och många bönskidor ser det ut att vara. Mitt lite brutala sätt att plantera ut dom på verkar de inte ha tagit skada av i alla fall!

I år har jag för första gången lyssnat på expertisen och skalar mina bönor efter förvällning. Det var MYCKET enklare och gick mycket fortare. Lite som att skålla mandel.

bakteriekollonier

Bild 103 Gytter i fotoutmaningen 365 foton

8 reaktioner på ”Av luft kan man göra bondbönor

  1. Tack för tipset!! Testade att koka hela baljan idag, sen var det ju bara att dela dom på mitten och trycka ut bönorna…. Genast kändes det roligare att ta vara på bondbönor 🙂

  2. Jag förstår precis vad du menar. Jag är nog lite förälskad i bondbönor. En sån enorm växtkraft! Att man kan så dem så tidigt när jorden fortfarande är kall utan att de rutnar bort som andra bönor ger dem också en guldstjärna i kanten.

    Men varför förkultiverar du dem? Jag har direktsått i flera år och det har gett bra skörd.

  3. Jag odlar utanför vindeln, precis över gränsen till zon 6, så det verkar som vi är ganska nära varandra… +4 grader i jorden, har jag hört någonstans, ska vara tillräckligt.

    Och är verkligen bondböna en böna? Jag har fått för mig att det är en ärta?

    1. Det är en ärtväxt, men det är alla bönor. Blev lite osäker när du säger så…kollade upp det och det är inte så nära släkt med bönor men de är inte några ärtor heller.
      De tillhör Vickersläktet (Vicia). Borde reflekterat över deras latinska namn, men det har jag inte gjort. Lite modigare kan jag bli nu! Tack för det! 🙂

      1. Plötsligt känns det som att jag också borde funderat lite mer på namnet med tanke på hur mycket jag googlat ”vicia faba pig feed” senaste månaden…

        Och tack för en mycket intressant blogg. Särskilt småkrypsinläggen är spännande!

Kommentera

