Är det slut på säsongen för långhorningar nu?

Långhorningar var det ett tag sedan jag såg. Kanske är det slut på säsongen för de vuxna skalbaggarna? De lever ju av pollen och nektar och blommorna börjar bli färre nu.

Annars har vi en hel del olika långhorningar på tomten. Jag tror det kan bero på att vi låter  död ved ligga kvar då vi röjer längs diken. Vissa skulle kanske kalla oss lata, men jag hävdar att jag värnar den biologiska mångfalden genom att låta veden ligga kvar! 🙂

Precis som bin, humlor, blomflugor m.fl. så gör de fullbildade skalbaggarna också nytta i en trädgård som pollinerare och ni som läst det jag skrivit tidigare vet att det är någonting jag värdesätter!

aspvedbock

Långhorningar har enormt långa antenner därav namnet. Larverna lever av ved, ibland i flera år för att sedan förpuppas och så småningom komma ut som en fullbildad insekt. Det här gnagandet på död ved gör inte så mycket, men det finns även de som äter på levande träd och deras rötter och det är mindre populärt. Är man ägare av ett trähus så vill man inte heller stöta ihop med larver av husbock.

Om jag gissat rätt så är det en Aspvedsbock som mumsar i sig av rosens pollen på bilden ovan. Som du ser är den rätt stor. Dess larver lever av levande popplars eller aspars rötter. Vi har en snabbväxande poppel på gården och kanske är det den här vi har att tacka för att inte poppeln vuxit in i vårt hus? När den planterades hade jag inte en aning om att ingen vettig människa planterar en poppel nära ett hus, men vi har ingen källare så det kanske kommer att gå bra ändå.

fyrbandad blombock

Bilden ovan är en fyrbandad blombock som kravlar sig upp på en regel ovanför växthusdörren. Den har precis missat utgången.  Dess larv äter på olika sorter av salix, som  växer nästan lite för snabbt runt vårt hus, så det bjuder jag gärna på.

Långhorningar övervintrar som larver eller nyligen färdigbildade insekter inne i veden och kryper fram för att förgylla våra trädgårdar frampå vårkanten. Om det känns som en alltför lång väntan, så finns mer att läsa här och fler bilder på långhorningar hittar duhär

gulröd blombock

En reaktion på ”Är det slut på säsongen för långhorningar nu?

Kommentera

