Varför sådde jag inte fler kålrabbi?

Jag hade glömt bort hur mycket jag gillar kålrabbi. Den är god både rå och tillagad.

Nästa år ska jag definitivt så fler! I år har jag haft Azur star. Den är väldigt vacker på utsidan, men vanligt vit på insidan.

Till nästa år kanske man skulle testa Superschmelz? Den kan visst bli ända upp till 4 kg utan att bli träig och tråkig. Är det någon som testat den sorten?

kålrabbi

Bilden får bli mitt bidrag till nr 177 Lila i fotoutmaningen 365 foton

10 reaktioner på ”Varför sådde jag inte fler kålrabbi?

    1. jag blev lite sen i år så jag bredsådde den faktiskt och planterade ut den som småplantor. https://tradgardssurr.wordpress.com/2013/06/27/planterat-om-rotfrukter-kan-man-ens-gora-det-egentligen/
      Jag har inte haft den under duk och den har klarat sig bra mot kålätare av olika slag. Nu är det nog dags att ta upp de sista i helgen.
      Helt ok storleksmässigt, men inga jätteexemplar direkt.Det är därför jag är lite lockad att testa ”monsterrabbin”. 🙂

  1. Kanske skulle försöka igen? Förr om åren blev de helt urgröpta av hungriga (alltid!) sniglar – men i år har vi inte sett så många alls – sniglar. Kan man kanske hoppas på lite färre även nästa år? Sniglar. Så skulle det kanske bli lite fler! Kålrabbi- er/isar/s????

  2. De är goda, jag gillar dem speciellt råa i sallad med deras häftiga konsistens. Jag brukar beskriva dem som en blandning mellan vitkål och äpple, vitkål för smaken och äpple för saftigheten och den knapriga känslan.

Kommentera

