Vem vill inte ha en guldbagge?

Det finns olika arter av  guldbaggar. Det här kan vara en olivgrön eller gräsgrön guldbagge. Inte helt lätt att bedöma skillnaderna i färg, men om man tittar på halsskölden och pannan så har den olivgröna vita prickar, nästan ”lite smuts” på halsskölden. De gräsgröna har inte dessa prickar, utan är mer blanka. Huvudet är djupt nedborrat så det ser man inte riktigt se på den här bilden, men jag tror det är en olivgrön.

Båda är bladhorningar i alla fall och deras larver lever av kompostmaterial och skadar inte några rötter. De färdiga adulta skalbaggarna lever på nektar och pollen. De är med andra ord trevliga att ha omkring sig.  Just den här verkar lite hungrig….

Jag bjuder gärna. Vem vill inte ha en guldbagge hemma hos sig?

grön guldbagge

Blomman som den ”sätter tänderna i” är en strålöga. Det är en väldigt hög växt som är mycket populär i insektsvärlden. En solig dag finns nästan inga ”tomma platser”.  Själv är jag mer förtjust i de stora bladen som också hör till.  Jag gillar stora blad på växter. De ger ett  lugn och balans mitt i all den spretiga mångfalden som en riktig trädgård oftast har.

På tal om stora blad, så är kvällens middag klar nu. Det blir mangoldpannkaka med bacon för oss tvåbenta. 🙂

Det här inlägget ingår också under fotoutmaningen 365 foton som nr 116 Hunger

strålöga

8 reaktioner på ”Vem vill inte ha en guldbagge?

  1. Det är trevliga små husdjur som jag också har haft turen att ha hemma på torpet, både inomhus och ute i pionerna. Fler guldbaggar till folket!

Kommentera

