I skogen finns både vackra och mindre vackra saker

Fantastisk varm och solig dag har det varit i dag. Tog en promenad i skogen här bredvid tillsammans med dottern för att hon skulle bli lite inspirerad till ett arbete de ska göra i skolan om ekosystem.

Blåbärs säsongen är över, men enstaka bär fanns det kvar. Blåbär tappar sina blad på hösten och även om de inte hunnit göra det ännu så hade en del börjat få höstfärger. Den gröna klorofyllmolekylen, som är så viktig för att växten ska kunna göra sin fotosyntes och växa under sommaren, innehåller en del kväve. Eftersom kväve är en bristvara så drar växterna in klorofyllet från bladen och lagrar kvävet i rötterna under vintern. Detta måste göras innan bladen faller förstås. Om man ser träd som fäller sina löv gröna kan man vara säker på att dessa träd samarbetar med kvävefixerande bakterier och därför lever ett liv i överflöd. Blåbär lever inte sitt liv i överflöd, så de drar tillbaka klorofyllet.

Blåbär, i likhet med många bärbuskar, klarar inte heller av om det blir för mycket kväve. Det är en av anledningarna till att det inte vore bra om våra skogar gödslades för hårt.

Just den här bilden har jag inte tagit själv utan det har min dotter gjort.

blåbär i höstfärg

Inga fåglar hörde vi och de enda insekter som kunde ses var myror och en fluga. Den här flugan ser ut som att det varit en hård sommar. Ja eller hårda veckor borde jag säga. En fluga lever bara några veckor. Vad det här är för typ av fluga vet jag inte, men det skulle kunna vara en typ av spyfluga. Såna utsöndrar matsmältningsenzymer över sin matbit och kan då suga upp sin mat och slipper tugga. Att man nästan aldrig ser döda djur i skogen kan man till viss del tacka spyflugornas larver för. Jag såg en snabbspolad film en gång där man fick se hur en älg försvann inom loppet av två veckor. Dom är mycket effektiva de små fluglarverna…

scruffy fly

Inlägget  är också en del av fotoutmaningen 365 foton nr 105 Handskrivet

6 reaktioner på ”I skogen finns både vackra och mindre vackra saker

  1. Ja, nu börjar sommaren minsann tystna… Vi får njuta av vackra färger. Vilken söt och sliten fluga. Lustigt att jag fotade en spyfluga just igår också. Den var så söt och när jag förstorade upp såg det ut som att den satt och log lite grann. (Jag har god fantasti… 😉 )

  2. Hej Lena … stort tack för dina fina ord på min blogg! Vilken intressant blogg du har. Gillar speciellt namnet då även jag värnar om våra insekter. Försöker satsa mycket på blommor som är ”insektsmagneter” i trädgården. Jag kommer att lägga upp dig i min bloggroll och komma tillbaka hit.

    Önskar dig en fin augustivecka!
    Anita

  3. Blåbär är bäst, Jag har 5 trädgårdsbuskar (amerikanska jätteblåbär) och det är de allra bästa bärbuskarna tycker jag. Goda, nyttiga, lättplockade.
    Och inga insekter som äter på dem. 😀

Kommentera

