Hann precis rädda vitaminbomben från att gå i blom

Broccolin vill man äta då blomknopparna är stora, men man vill inte att de ska gått i blom. I dag räddade jag den precis.

Bild nr 121 höstblommor

broccoli håller på att gå i blom

Alla kålväxter får så småningom gula små blommor. Bilden nedan en pac choi som gått i blom. När en pac choi blommat så smakar bladen inte lika bra, men blommorna kan man äta och de smakar lite kål.

I flera år har jag inte fått så stora huvudskott på broccolin utan mest bara små sidoskott. Det gör kanske ingenting eftersom broccoli växer hela tiden och man kan skörda alla dessa små sidoskott också. Jag trodde ett tag det var sorten det var fel på, men måste nog inse att det var ”trädgårdsmästaren” som inte visste bättre. Har i sommar fått reda på att det kan bero på torka. Broccoli kan gå i blom lite för tidigt om det är för torrt på försommaren. Låter logiskt när man tänker på det, så jag får helt enkelt vara lite flitigare med bevattningen nästa år.

blommande pac choi

Det bästa med broccoli är annars alla dessa sidoskott som man kan skörda allt eftersom. Jag har bara 3 plantor och med det kommer man långt. Det räcker så att man får äta en hel del broccoli långt in på hösten. Med en fin höst så kan man skörda broccoli länge, t.o.m hos mig. Precis som alla andra kålväxter så tål den även lite frost. Problemet uppstår bara om det blir alltför stora växlingar i temperatur.

Hos mig klarar den sig också bättre från angrepp av diverse kålätande fjärilslarver. Särskilt när den blivit lite större. Nyttigt är det också.  Om man äter 100 g broccoli så får man i sig hela dagsbehovet av C vitamin och nästan halva behovet av folat om man är kvinna i fertil ålder. Alla andra får i sig mer än halva dagsbehovet av folat. Att den dessutom är snygg på tallriken och klimatsmart gör det inte sämre!

Kommentera

