Hoppas att Tondo Chiaro de Nizza och Tromboncino är värda att väntas på

Efter att ha skördat kilovis med squash från Costata Romanescoplantorna, så har då äntligen den första och enda Tondo Chiaro de Nizza tittat fram. Den är ca 5 cm i diameter och  kan med fördel skördas då den är runt 10 cm som jag förstått det. Snart kan vi prova om den vinner smakligan även om den definitivt inte vinner produktionsligan!

Jag är lite förvånad att det tagit så länge och blivit så dåligt resultat eftersom vad jag förstått så ska det här vara en rikbärande sort som alla squash egentligen är.

Tondo Chiaro de nizza

Tromboncino är även den italiensk och ska enligt alla vara magiskt god. Den har också tagit tid innan den blivit något av, men nu äntligen börjar små krokiga squash dyka upp. Dom kanske helt enkelt inte gillat den här norrländska rätt kyliga sommaren, trots att vi haft en hel del sol.

De ser rätt roliga ut. Jag har inte brytt mig om att binda upp den här rankande sorten utan låter rankorna leta sig fram. Om man vill ha rakare tromboncino så ska man binda upp dom. Jag undrar om det inte kan vara så att man får bättre skörd då också om solen och insekterna bättre kommer åt? 30 cm lång ska vara den optimala skördelängden, men den kan visst bli längre. Det ska bli jättespännande att provsmaka för enligt Runåbergs fröer så smakar den lite mot kronärtskocka.

tromboncino

De första gula björklöven har singlat ner på gräsmattan och det känns lite kallt. Enligt yr.no ska det bli 6 grader i natt. Det brukar betyda 4 grader ungefär, så jag chansar inte, utan bäddar in mina italienare i fiberduk i kväll nu när de äntligen börjar visa sig från en bättre sida!

Bilden tillhör fotoutmaningen 365 foton nr 138 Italienskt

2 reaktioner på ”Hoppas att Tondo Chiaro de Nizza och Tromboncino är värda att väntas på

Kommentera

