Tagetes har inte förhindrat kålmalen att smaska på kålen

Tagetes sägs förhindra diverse kålälskande insekter att hitta till kålen, men hemma hos mig så har det inte fungerat. Nu vet jag ju inte om det kanske hade varit ännu värre om jag inte haft tagetes där förstås.

Kanske borde man bygga små snygga minikupor med insektsväv att ställa över kålraderna nästa år? Eller så testar jag Turex, ett medel man sprutar på plantorna och är godkänt för KRAV. Turex Bacillus thuringiensis är en bakterie som dödar fjärilslarver då de får i sig den. Kål är väldigt vackra växter och därför har jag inte velat täcka dom med nät eller väv, men i år så känns det som att det varit lite för många att slåss mot. Jag älskar kål i alla de former, men det är tråkigt att så många andra i mitt trädgårdsland gör det också…

Den mexikanska tagetesen i växthuset har i alla fall förhindrat skadeinsekter…ja eller det kanske inte skulle varit några ändå, men snygg har den varit även om den inte visar tillstymmelse till att blomma ännu. Jag undrar om den kommer att hinna det…Det jag däremot borde prova innan den går i blom är att använda den som krydda. Den smakar lite åt apelsin, lite milt. Är det någon därute som använt den? Jag tar gärna emot tips på användningsområden!

tagetes förhindrar inte kålmal

11 reaktioner på ”Tagetes har inte förhindrat kålmalen att smaska på kålen

  1. Jag har nu officiellt gett upp odlandet av alla kålväxter. Jag tycker inte att det är värt besväret att slåss mot alla andra som vill mumsa på plantorna.

  2. Säg det som kan hindra en kålfjäril att hitta ”hem”. Jag vet i alla fall inget annat än nät eller fiberduk över hela härligheten. Här knaprar larverna hej vilt på broccolin i växthuset också!
    Snytt tagetes!
    Ha det gott!/Laila

  3. Enligt Åter 1/13 har kubansk forskning kommit fram till att Tagetesen måste skakas regelbundet för att frigöra de lukter som kålfjärilarna skyr. Därför planterar an den nära gångar och hörn så att man utan extra arbetsinsats stöter till den när man passerar. Vete katten om det funkar med det skall iaf vara testat vetenskapligt.
    Här på Wij kör de annars på riktigt lång förkultivering så att de växer så pass mycket när de väl kommer ut att larverna inte hinner med.

  4. Lyssnade på Maj-Lis Petterson igår, hon ansåg att samodling i växtskyddssyfte var i princip helt utan effekt:( och att man istället ska satsa på fysiska barriärer, typ duk, eller biologisk bekämpning som du också är inne på. Håller med om att halva nöjet med att odla kål är just att kunna se de vackra bladen så då får man kanske spruta. Isch. Lite läskigt känns det allt.

      1. japp, det var Maj-Lis första rekommendation, förodla allt så att man har rejäla plantor att sätta ut! fast trots att jag satte ut kanonstora spetskålsplantor är de större bladen alldeles ihåliga, har inte skördat än så får se hur det ser ut inuti…

Kommentera

