Varit på biblioteket

Var förbi på biblioteket i dag och hittade två böcker om bin och biodling. Jag har börjat läsa i den ena. Det är en helt underbar liten bok som heter ”Allt möjligt om bin” skriven av Birgitta Stenberg. Boken innehåller små berättelser från en biodlares liv uppblandat med fakta. Där kan man bl.a läsa att det äldsta biet man hittat, inkapslat i bärnsten, är 70 miljoner år gammalt. Bin överlevde alltså den stora utrotningen då många djur inklusive dinosaurierna dog ut för 60 miljoner år sedan. Man kan också läsa hennes kärleksfulla beskrivning av drönare och en massa mer. Den är så bra, så jag fortsätter helt enkelt att läsa!

Ännu mer inspirerad att bli biodlare hoppas jag att jag snart får en kallelse till att börja den där kursen om biodling som jag anmält mig till i höst.

bi pollinerar

2 reaktioner på ”Varit på biblioteket

Kommentera

