Opollinerad squash i massor

I år har jag ovanligt många squash som inte pollineras. Man kan se det på att toppen på squashen blir mjuk och så småningom alldeles geggig. Riktigt vilka det är som sköter det här jobbet hemma hos mig vanligtvis vet jag inte, men i år har det varit få av alla insekter. Det är väldigt synd. Man kan givetvis springa runt med en pensel och leka pollinerare, men allra enklast och bäst är det om naturen kan sköta det här själv tycker jag.

opollinerad squash

Eftersom jag inte kan åtgärda de problem som man tror kan vara orsaken till att pollinerarna blir färre (den ökade användningen av insektsgifter i kombination med få bra miljöer och boplatser), så gjorde jag det jag kunde göra. Jag skar bort en hel del blad så att de pollinerarna som trots allt finns lättare hittar fram till blommorna. Det verkade ge effekt. Rätt snart efteråt kunde jag se en humla som kravlade sig in i en blomma som t.o.m var ”stängd”.

Tittar man in i en honblomma så ser den inte ut som en blomma i vanlig mening tycker jag eller vad säger du?

honblomma squash

16 reaktioner på ”Opollinerad squash i massor

    1. Absolut. Jag har ingen riktig insektsholk, men jag har högar med ris och gamla jätteslidepinnar i närheten, så det borde fungera. Brukar ha ett eldorado av det mesta hemma hos mig, men i år har det varit dåligt tycker jag. Hoppas att det bara är tillfälligt!

  1. Jag har hittat ganska många fjärilar, eller kanske snarare malar, och andra som gömmer sig i de nästan-stängda överblommade squashblommorna sent på kvällen… och på sistone sniglar, har slängt de tre senaste frukterna så långt ut i kommunens kirskålsdjungel jag bara orkade i blind panik.

    1. Ta ett djupt andetag… 🙂
      Gissar att sniglarna lockats dit pga av att de känner att det är dags att bryta ner saker. Ta bort dom bara. Det ”smittar” inte i vanlig mening som jag förstått det i alla fall.

  2. Så där ser det ut hos mig också – några stora mängder blir det inte! Måste väl leka bi… Undrar varför det är så gott om flygfän under kåldukarna, malen antagligen som lyckats ta sig in! Kanske läge för samplantering nästa år?

  3. Vilket detektivjobb att hitta din blogg efter ett gillande hos mej du lämnat 🙂 Spännande tema på din blogg!

    Jag lärde mej något nytt om squash i det du skriver. Utmärkt. En av de tre sorter jag odlar i år har massor med blommor men ingen frukt. De andra ger så pass att jag tror att jag kommer att klara mig. Älskar inlagd squash och s-biffar.

  4. Vilken fin blogg du har! Jasså är det därför squashen blir så, jag har också många som ser ut så och har trott att det är jag som har gjort någonting fel.

  5. Aha, det är därför squashen ser ut som den gör! Vi satte två plantor i krukor i år och de växte jättefort. Blommade fint gjorde de också. Men några, eller rättare sagt, ganska många frukter blev helt ”mosiga” i änden. Vi var osäkra på om squashen verkligen behövde pollineras, men här fick jag ju förklaringen. Vi fick dock några som blev fina. Troligen har någon blomfluga hittat blomman, för det är de enda insekter jag sett till på balkongen i år.
    Trevlig blogg, här kan man lära sig mycket 🙂
    Hälsningar Ulla

Kommentera

