Vissa växter mår bra av att flyttas runt

Sitter och läser ”odlingsbeskrivningar för ekologiska grönsaker på friland”,  ett häfte från jordbruksverket. De flesta grönsaker verkar behöva 6- 7 års mellanrum innan de återigen kan sås på samma plats. Jag har alltid vetat att det är bra att inte så samma saker år efter år, men trodde nog att kanske 4-årig växtföljd skulle räcka. Anledningen till att man ska byta växtplats är helt enkelt för att skadeinsekter/virus/ svamp kan börja övervintra och få en tidig start och förstöra odlingarna. Har man oturen att vissa virus eller svampar får fäste, så kan man vara tvungen att vänta 20 år innan man kan så en viss typ av växt igen.

Just nu håller våtarven på att ta över mina odlingar, men med tanke på att jag inte rensat ogräs på säkert en månad får man ändå anse att mina land varit rätt underhållsfria här på slutet. Min plan är därför att gräva ut ett av trädgårdslanden så att det blir större. Om småbarnsmamman och radioprataren Sara Bäckmo kan vara självförsörjande på grönsaker, så kan i alla fall jag bli lite mer självförsörjande tänker jag. Om man vill läsa och höra mer om hennes odlingsmödor så kan man göra det här

Tänkte börja min dag med att rädda grönsakerna jag har innan de dränks av våtarven. Sedan ska jag fortsätt att gräva upp gräsmattan och göra en ordentlig plan för min växtföljd. Det är ju inte bara det att man inte får så morötter på samma plats utan man bör även tänka på att inte så dess släktingar på samma plats. När det gäller morötter så är det exempelvis dill. När man klurat ut vilka som är släkt med vilka så är det bra om de olika områdena är lika stora. Det underlättar själva rotationen, men jag återkommer när jag har min färdiga plan!

utgrävning

Bilden representerar nr 51 Earth hour i fotoutmaningen 365 foton

Kommentera

