Är potatis ogräs?

Idag har jag rensat ogräs. Det var lite fler sorter än enbart våtarv som jag inbillade mig innan jag började.

En enorm grobladsplanta har jag låtit stå där några år. Jag kan inte bestämma mig om jag ska dra upp den.  Egentligen har jag tillräckligt med groblad i gräsmattan att ta till inför akuta situationer, men den här är lite läcker bara för att den är så stor. Om man har ett sår så brukar jag ta ett blad, tvätta det, och sätta det direkt mot såret och så ett plåster över. Det fungerar perfekt. T.o.m om man har ett sår som hunnit bli lite inflammerat så hjälper det till så att det läker fint. Groblad är därför ett ”ogräs” som jag gärna har tillgång till. Fröställningarna på den här stora brukar jag ta bort för att begränsa spridningen lite grand. Tycks ha hört talas om att man kan frysa bladen och använda om man får sår vintertid, men det har jag inte provat själv. Det kanske jag borde göra. Någon annan som testat?

Den här plantans blad är nästan för stora för vanliga småsår. För att ge en uppfattning om storleken står en låda bakom. Den är 35 cm hög.

Bilden är nr 12 Bakom i fotoutmaningen 365 foton

groblad

Gräset Vitgröe kan man bara tycka är ett ogräs oavsett var det dyker upp i ett trädgårdsland, men när det dyker upp t.ex. potatis eller vitlök är det inte lika enkelt hur man ska förhålla sig till det. Ogräs är det för att det står på fel plats, d.v.s tar upp utrymme och näring för det man planerat ska stå där. Några vitlöksklyftor som blev kvar i landet från förra året, dök upp som nya vitlöksplantor bland morötterna i år. De har fått stå kvar tills alldeles nyligen då jag skördade dom. Potatisen som dök upp nästan mitt i gången den står fortfarande kvar. Nu har den börjat blomma så jag kanske skulle kolla om det räcker till en middag?

Om man väntar ett tag så kommer den här potatisblomman att bli en grön frukt. Den ska man inte äta, men om man vill kan man så dess frön. Man ska bara vara medveten om att det är en helt ny sorts potatis man sår som inte alls liknar moderplantan. Jag har själv aldrig provat att så potatis, om inte den här plantan är resultatet av en sån sådd förstås. Jag gissar att det bara är en förrymd potatis som inte plockades upp. Det var några år sedan jag hade potatis just här, men de är förvånansvärt långlivade. Det är svårt att inte missa någon liten potatis när man gräver upp den.

potatisblomma

När jag skulle köra bort skottkärran med dagens rens så satt där en ”Hårig bärfis”. Den heter så. Rätt läcker med sina svartvitrandiga antenner. Den lever av att att suga på frön och frukter. Favorit är visst blåbär. Hemma hos mig blev det inget av de Amerikanska blåbären i år så den här bärfisen fick väl hålla till godo med något annat.

Jag vet inte om bärfisen hann sätta sig i säkerhet innan jag tippade innehållet i skottkärran inne hos hönsen. De blev väldigt glada i alla fall. Jag hade väntat alldeles för länge med denna rensning, så det var en del som redan börjat gå i blom och sätta frö. Sånt är populärt hos mina höns. Man kan se hur de omsorgsfullt väljer ut godsakerna först, dvs småfrön och eventuella insekter. 🙂

Annars är det väldigt dumt att vänta tills ogräs gått i frö innan man rensar. Det är att skaffa sig onödigt arbete, men för pollinerarna blir det mer mat förstås, så det finns fördelar även med det!

hårig bärfis

Bilden på denna bärfis med sina randiga ben får bli bidraget till Fotoutmaningen 365 foton nr 248 Randiga

8 reaktioner på ”Är potatis ogräs?

  1. Stilig men oj så illa de smakar. Har råkat få med nån på bär jag stoppat i mun. Också i min trädgård växer saker på oväntade ställen och får stå kvar

  2. Tycker din sida är lite rolig att läsa. Förövrigt heter bärfisen numera hårig bärfis. Artnamn byter lite då och då så det är inte enkelt att hänga med i svängarna. 🙂

Kommentera

