Fönsterblomflugor äter getinglarver

Såg den här rätt stora blomflugan idag då jag passerade en av blomrabatterna. Den var stor som en humla ungefär.

Tittar man närmare så ser man snabeln som sticker ut ur munöppningen. Hen äter.

Jag har tidigare berättat att även blomflugorna ska man vara rädd om. De pollinerar som vuxna och äter bladlöss som larver. Dessutom sitter de ofta stilla tillräckligt länge för att man ska hinna ställa in skärpan och ta kort, vilket är en stor fördel om man gillar att fotografera.

Just den här är en s.k. Fönsterblomfluga. Läser man lite mer om den så ser man att dess larver äter inte bladlöss utan getinglarver och avfall i getingbon. Ja nån ska väl äta sånt också, men nog skulle jag valt en annan diet…och framförallt en annan boplats…

Blev lite nyfiken på hur de lyckas lura getingarna som matar sina larver. Verkar konstigt att de skulle få ligga där ostört och tugga i sig avkomman. Kanske äter dom bara såna larver som av någon anledning kasserats av sitt eget bo? Det här måste jag fundera vidare på. Någon annan som vet?

Med tanke på hur många olika blomflugor jag sett i sommar så ligger den här boken på min önskelista Nationalnyckeln om tvåvingarna; blomflugor.

Bilden är en del i fotoutmaningen 365 foton , nr 361 Öga

Volucella pellucens Fönsterblomfluga

4 reaktioner på ”Fönsterblomflugor äter getinglarver

Kommentera

