Ett mullrande surrljud fick mig att förstå att insekten var enorm..

Vattnade tomaterna på lunchen och hörde då en insekt som surrade, med ett mullrande ljud bakom mig. Små insekter låter inte så mycket och så starkt…

När jag vände mig om så var det en 4 cm lång stekel som flög runt för att sedan sätta sig på stammen på en gran jag har i närheten.

4 cm låter inte mycket, men i insektsvärlden är det rätt stort…Stor hornstekel Urocerus gigas

Jag antar att denna hona av Stor hornstekel (Urocerus gigas) hade planerat att lägga ägg. Jag vet inte. Normalt sett så lägger de äggen i döda eller döende barrträd och just den här granen ser väldigt frisk ut. Kanske vilade hon bara, men nog ser det misstänkt ut med den där ”borren” mitt på hennes mittkropp som är ett äggläggningsrör. Den bruna ”hylsan” som sitter som ett rör bakom är skyddet som äggläggningsröret ligger i när det inte används. Hon satt länge där i alla fall och hade jag bara varit lite modigare och mer förberedd hade jag kanske kunnat komma närmare.

Larverna lever av döda barrträd och sånt finns det inte så mycket av i skogen i dag. Dessa Stora hornsteklar har därför blivit färre. Extra roligt då att den tittade förbi på lunchen tycker jag!

Stor hornstekel Urocerus gigas 2

Bilderna ingår i fotoutmaningen 365 foton, bild nr 60 Enorm

4 reaktioner på ”Ett mullrande surrljud fick mig att förstå att insekten var enorm..

  1. Åh, vilken trevlig blogg för en trädgårdsintresserad biolog som jag! Tyvärr skippade jag insektskursen eftersom jag skulle jobba inom andra områden, men det hade varit roligt att kunna mer om krypen i vår natur! Jag planerar att köpa en bra insektsbok, vet du någon bra? /Lina

    1. Tack!
      Tyvärr kan jag inte rekommendera någon bok. Jag läste bara lite om insekter, så pass att jag lärde mig ”nyckla” hjälpligt då jag blev lärare i biologi. Numera ”fuskar jag” genom att fråga vänner och bekanta och en facebookgrupp som heter ”vilken insekt?” när jag hittar något jag inte vet vad det är….och det är rätt ofta… 🙂 men jag är på jakt efter bra insektsböcker så hittar du någon så vill jag gärna ha tips!
      Insektsintresset har kommit med åren för mig och då särskilt de senaste sen jag fick ett makroobjektiv!

Kommentera

