Avancerad återvinning

Det finns några olika sorters grundämnen. Alla vet att man kan se vilka i det periodiska systemet. Om man gillar trädgård så känner man kanske också till hur man skriver vissa av dessa ämnen på kemispråk. N för kväve, P för fosfor och K för kalium, Mg för Magnesium o.s.v. Det man kanske inte tänker på är att alla atomer, som planeten jorden och allt levande  består av, har bildats inne i stjärnor. Hit till vårt solsystem kom det då stjärnan dog i en supernova explosion för åtminstone 5-6 miljarder år sedan. Här har de varit under 4,6 miljarder år. Några elektroner har bytt plats under årens lopp, men de flesta atomkärnor är relativt intakta.

Obs bilden nedan är så nära stjärnor jag kunde fota för att få en illustration d.v.s mossa som ser ut som stjärnor.  🙂

Bilden får därför också vara mitt bidrag till nr 295 Stjärna i Fotoutmaningen 365 foton

stjärnor

Jag tycker att det är lite fascinerande att tänka på att den kolatom som just nu sitter i en fettsyra på min kropp för bara några dagar sedan fanns i en kolhydrat i en av mina tomater och strax innan dess i en koldioxidmolekyl i luften. Där i luften kan den ha varit länge eller så härstammar den från att bensin förbränts och då kanske kolatomen härstammar från en av de marina dinosaurierna som simmade runt här för 100 miljoner år sedan, men som dog i en katastrof och hamnade i syrefattig miljö och blev till olja… Så kan det vara. Avancerad och imponerande återvinning är det i alla fall. Nåt att tänka på då man tycker det är lite besvärligt att lägga plåtburken i återvinningscontainern.

Att man är lite trött ibland kan kanske också kan vara fullt förståeligt när man tänker på att atomerna man består av är så där en 5 miljarder år gamla… 😉

Just nu går det en bra, lite halväcklig, men fascinerande dokumentär på Svt play som handlar om nedbrytning, hur mat bryts ner till sina grundämnen igen och vilka som sköter det jobbet. Den handlar om kriget mellan bakteriestammar, halvintelligenta svampar och så fluglarver och dödgrävare…. Se den om du har tid, men den ligger bara kvar i några dagar, så du måste passa på! Du hittar den här.

P.s se den inte då du äter framför TVn!

6 reaktioner på ”Avancerad återvinning

  1. Hej Lena, och tack för kommentaren du lämnade i min blogg. 🙂

    Det var så intressant läsning här, så nu har jag ägnat en bra stund åt att kika igenom även dina inlägg här nedan. Känner väldigt väl igen mej själv i kampen mot ogräs, och även jag har minskat ner på landen/rabatterna för att mäkta hålla dem i ordning.
    Läste också att du funderar på att skaffa dej bin till nästa år. Jag och min man fick ”ärva” en bikupa i våras så den här sommaren har varit vår första med bin, och OJ vad vi har lärt oss mycket – och OJ så kolossalt INTRESSANT det faktiskt är med bin!! 😎 Och så får man en massa honung, som jag tidigare inte varit särskilt förtjust i men som jag nu har börjat tycka är både gott och väldigt användbart. Fast för vår del har det varit ovärderligt att ha haft hjälp av en gammal rutinerad biodlare vid tillsyningarna av kupan – annars hade det nog i ärlighetens namn inte blivit så mycket av det hela… <:-) Men helt klart är att bina har gjort skillnad i trädgården – jag har tex fått krusbär på en av mina såna buskar, som är större än vad jag trodde att krusbär överhuvudtaget kunde bli!! Och jag har aldrig förr sett så många vildhallon i grannskapet. 😎

    Ha en fin dag!!! 🙂

    1. tack! Jag hoppas i vart fall att jag kan gå en kurs i vinter och lära mig mera om biodling. Jag tycker det verkar väldigt intressant! Stora bär och också intressant. 🙂

  2. Här har det blivit lite knas dock. Mossan är inte en stjärnmossa (Mnium) utan en björnmossa (Polytrichum) 🙂

    P.S. Vill poängtera att jag inte är ute efter att bara ”påpeka fel” utan för att det kanske kan vara kul att veta 🙂

Kommentera

