Kvickrot bekämpas bäst med rotspärr. Aternativt kan man koka sirap på rötterna.

Det finns vissa envisa ogräs som man inte kan bli av med. De lyckas sprida sig både med rötter och frön. Kvickrot är ett sådant. De första 10 åren som grönsaksodlare så gjorde jag mest inget annat än rensade bort kvickrötter. Jag inbillar mig att de har det namnet för att dom växer fortare än man hinner rensa.

För 7 år sedan så förminskade jag trädgårdslanden för att hinna med. Vi investerade också i plastremsor som vi grävde ner i gräsmattan som en rotspärr. Plastremsorna dök rätt snart upp ur gräset, gick sönder och fungerade allmänt dåligt. För 3 år sedan grävde vi i stället ner plåtremsor. Det var en av de det bästa investeringarna jag gjort! Ogräsrensandet är numera så enkelt att jag håller på att utöka trädgårdslandet igen.

Bilden nedan är en autentisk bild av en bit av gräsmattan som jag grävt upp nu när jag gör landet större. Jag skämtar alltså inte när jag säger att vi har kvickrötter så det räcker till och blir över.

Kvickrot kan därför sägas ha en viss kraft, viket gör att den här bilden får bli mitt bidrag till fotoutmaningen 365 foton nr 160 Kraft

kvickrot

Jag hittade en fantastisk sida som heter skogsskafferiet.se. Där berättas om en hel del växter som växer vilt och som man kan äta.

Om kvickrot kan man läsa att rötterna kan ätas färska eller kokade, men dom kan också kokas ihop till en sirapsliknande vätska som man kan söta med. De har t.o.m en högre sockerhalt än sockerbetor! Jag har inte smakat för ärligt talat ser de inte så läckra ut, men kanske borde man testa….? Är det någon annan som provat?

8 reaktioner på ”Kvickrot bekämpas bäst med rotspärr. Aternativt kan man koka sirap på rötterna.

  1. Vilken intressant blogg du har, jag har letat länge och väl efter en som behandlar odling lite högre upp i landet. En kvickrotsbekämpningsfråga: Hur djupt ned gräver ni plåten, och ungefär hur höga är remsorna? Tror jag måste testa detta. Pratade för övrigt senast idag om att ta vara på lite rötter och käka 🙂
    /Denise

    1. berätta gärna om du gillade rötterna och hur de smakade! Jag har till största delen använt mig av plantagen standardplåtband, men jag har också använt mig av 30 cm plåtbitar som jag hittade på ladugårdsvinden som förre ägaren lämnade kvar. Normalt sett så går kvickrot inte så djupt som jag förstått det, 15-20 cm, men den kan gå djupare.Kolla hur tjock din grässvål är, då får du en bild av vad som krävs för dig. Har man mycket djupgående rötter man vill hålla inne, eller ute, kan man också använda platonmattor har jag fått tips om. Plåten eller platonmattan ska vara i jämnhöjd med grässvålen.

  2. Vi slåss också mot kvickrot på vår åker. Har skärt sönder den med hjulhacka var 10:e dag sedan i maj och krattat bort det som lägger sig på ytan. Nu börjar den faktiskt ge sig. Vi har säkert två kubik prima råvara samlade i en hög så om någon vill ge sig på ett storkok är det bara att hojta till! 🙂

    1. Du får börja tillverka kvickrotssirap och sälja! 😉
      Ser att du odlar uppe vid Backen. Nästan där jag jobbar. Ska hålla utkik efter då ni börjar sälja grönsaker….eller kvickrotssirap!:)

  3. Var köper du dessa plåtremsor, finns de på vanliga trädgårdscenter? Själv har jag både kvickrot och kirskål… I övrigt vill jag passa på att tacka för en fin och läsvärd blogg!

    1. Tack för de snälla orden. Mina köpte jag på plantagen, men har du kirskål måste du ha något som är bredare (med tanke på djupet). Platonmattor ska man visst kunna använda till det här också.
      Du kan också beställa plåtremsor hos en plåtslagare. Då kan du måttbeställa efter vad du behöver. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta per meter, men det kanske inte är så dyrt som man tror.

    1. Du måste nästan fått med en rotbit i jorden då… Jag är säker på att en vän med trädgård låter dig skörda all kvickrot du behöver för att koka sirap! 🙂

Kommentera

