Skördat paprika och tagit reda på dess frön

Jag köper frön för en mindre förmögenhet varje vår. Vissa växter är lite besvärligare att ta egna frön från, exempelvis lök och morötter som ger frön först 2:a året. Frön som däremot är enkla att ta, men som jag aldrig heller brytt mig om att spara tidigare är paprika. I år har jag nu en vansinnigt fin planta som hittills har fått 12 frukter, varav jag hunnit skörda 3. Alla var mycket goda kan jag intyga! Bilden på paprikorna hör även till fotoutmaningen 365 foton, nr 261 Röd

terence fender paprika

När man ska ta frön från paprika eller chilifrukter är det bara att ta ut kärnhuset. Enligt vissa skolor ska man sedan peta loss alla frön och lägga på tork på ett hushållspapper. Enligt vissa räcker det att bara lägga på en tallrik. Ytterligare en tredje skola verkar tycka att man ska låta dessa frön torka fastsittande på själva kärnhuset. Det som alla verkar vara överens om är att dessa frön ska tas från en mogen frukt och de ska torkas ordentligt. De måste också förvaras märkt, torrt och svalt tills de ska användas. Då förlänger man hållbarheten.

Frågan är då, ska jag pilla bort alla frön redan nu eller bara låta dom sitta kvar tills de lossnar? Jag testar nu att låta de sitta kvar. Gör jag rätt eller fel?

paprikafrön

Många som sått paprika från eget frö säger att man kan ta frön från vilken paprika som helst, även från en som man köpt i närmaste affär, och det kan man. Det kommer att bli paprikor. Problemet uppstår bara om det är en s.k F1 hybrid.

Väldigt förenklat kan man säga att F1 hybrider innebär att man korsat t.ex en sort som har väldigt små och smakrika frukter, med en sort som har väldigt stora och smaklösa frukter och lyckats få fram en sort som ger stora smakrika frukter. När dessa i sin tur ger frukter så kan dess frön bli lite hur som helst. Har man otur så blir avkomman liten och smaklös…Därför kan det vara bra att veta vad man tar frön från, men det kan också vara spännande att prova!

I mitt fall, så har jag en gammal trotjänare Ference Tender som inte är en F1 hybrid och inte kunnat korsbefrukta sig med någon annan paprika, så jag är säker på att den kommer att bli en traditionell och god Ference Tender som jag uppskattar!

2 reaktioner på ”Skördat paprika och tagit reda på dess frön

  1. Jag har också Ferenc Tender, men har inte fått skörda någon än. Jag har även tagit frö från ekologiska paprikor och chilis som gror och växer finfint. Jag brukar plocka loss fröna eftersom de torkar fortare om de är separerade. Men det fungerar helt säkert att låta dem sitta kvar på kärnhuset, bara det är tillräckligt torrt i luften.

Kommentera

