Växter har de mest fantastiska sätt att locka till sig pollinerare!

Ingen som läst min blogg har väl undgått att märka att jag tycker att pollinering är viktigt. Såg mina första bin för sommaren idag. De verkar vara tambin och de gillar mina gullstavar. Det lovar gott inför nästa år då jag planerar att skaffa en egen kupa. Bilden passar också bra till fotoutmaningen 365 foton nr 102 Gul

bi pollinerar

Det är inte bara bin och humlor som sköter pollinering. Ser man ute i världen så är det inte ens enbart insekter som sköter det här jobbet, även om insekterna är flest. Fick syn på en underbar liten film som beskriver just det. Kolibris och fladdermöss är exempel på några man får se då de besöker blommor. Tittar man noga då fladdermössen visas, så kan man se hur det sitter en fladdermusunge och diar under tiden som mamman slurpar i sig nektar! Det kan man kalla flygskicklighet. Söt liten film som jag önskat att jag gjort själv. Se den här.

Plantor har lite olika metoder för att locka till sig insekter. I den här föreläsningen på TED så berättar Jonathan Drori om helt fantastiska sätt som evolutionen lett till att blommor har för att få insekter att välja just dom. Väl investerade 14 minuter. Se den gärna.

I den här andra filmen (7 min) visar samme man bilder på olika pollen och förklarar hur kunskap om pollen numera kan hjälpa till i polisutredningar. Pollen är förvånansvärt vackra när man ser på dom i ett elektronmikroskåp. Ingenting man annars går runt och tänker på till vardags kanske.

I  bilden nedan har jag fotat någon typ av guldvinge som sitter på en prästkrage nere i ängen.  Det ser lite mer vanligt och vardagligt ut jämfört med hur Jonathan Drori beskriver att pollinering kan gå till. Jag tycker ändå att även denna fjäril kan få representera nr 46 Duktig i fotoutmaningen 365 foton

guldvinge

3 reaktioner på ”Växter har de mest fantastiska sätt att locka till sig pollinerare!

Kommentera

