Kan man ha vildhallon i en trädgård?

Hallon kan vara rätt invasiva. De tar för sig och dyker upp både här och där. Vildhallon är inget undantag, men om man som oss har en rätt vildvuxen tomt och stora ytor så gör det absolut ingenting. I hallonbuskagen verkar det vara rätt mycket småfåglar också. Det flyger alltid upp några stycken när man närmar sig. Där under finns både skydd och mat. Förhoppningsvis äter de inte  upp bären utan eventuella insekter som annars skulle äta på hallonen. …

Vildhallon, till skillnad mot trädgårdshallon, sköter sig själva. Man behöver inte klippa bort fjolårets kvistar som gav bär förra året. De lägger sig ner självmant och ger plats till de nya skotten som ska ge bär året därpå.

Vildhallonkvistar som ger bär är inte lika upprättstående som trägårdshallon, man får krypa och lyfta lite mer. Bären är inte lika stora, men oj vilken skillnad på smak! I alla fall när man äter de färska. Ihopkokade i en sylt med socker så blir det inte lika stor skillnad tycker jag. Det slår mig nu att nästa år, om jag då fått till det där med en bikupa, så kanske mina vildhallon är stora som trädgårdshallon, och trädgårdshallonen stora som jordgubbar eftersom bin gör att bären blir större….

Nu har vildhallonen börjat mogna i alla fall, så i morgon är det läge att börja plocka, både hemma hos mig och på hyggen. Trädgårdshallonen är inte alls klara ännu. Tur är väl det så man hinner med! 🙂

vildhallon

3 reaktioner på ”Kan man ha vildhallon i en trädgård?

    1. Jag vet! Ibland har man tur. Vildhallonen fanns redan då vi flyttade hit och trädgårdshallonen har jag planterat själv. Hallon är onekligen ett av de godaste bären. 🙂

Kommentera

