Nu är jag omvänd. Grönkål är inte bara nyttigt, det är gott också.

Jag vet att grönkål är extremt nyttigt. Det innehåller bl.a  120 mg C vitamin/ 100 g. Det är t.ex nästan 3 ggr så mycket som i apelsin. Som kvinna får man dessutom i sig 10 % av sitt dagsbehov av järn om man äter 100 g grönkål.

Trots att jag vetat det, och att jag gillar annan kål, har grönkålen jag odlat  hamnat inne hos hönsen varje år. Det är kanske inget fel på det för då blir äggen bara nyttigare och gulare, men lite synd kanske.

I våras lovade jag  mig själv att göra ett sista försök då jag läste Lena Israelssons bok, Gourmetträdgården där hon är alldeles lyrisk över grönkålssorten Red Russian. Jag kan bara hålla med. Den ÄR väldigt god och jag är lite besviken att jag bara satte 2 plantor, men nästa år blir det fler!

Att grönkål dessutom är en grönsak man kan skörda länge och t.o.m ta fram under snön gör ju inte saken sämre när man som jag bor i en landsända med lite för kort sommar som jag gör.

red russian

4 reaktioner på ”Nu är jag omvänd. Grönkål är inte bara nyttigt, det är gott också.

    1. Jag vet att det sägs så, men grönkål har inte funnits som tradition hemma hos oss och den krusiga grönkålen tycker jag blir lite ”grovfibrig” på nåt sätt, men nu när jag upptäckt att jag kan älska grönkål, så kanske jag kan gå vidare med andra sorter…. Vissa saker tar längre tid att uppskatta än andra… 🙂

  1. Jag älskar grönkål! Jag har också tänkt på det där med sorter som går att ha sent på hösten för att förlänga säsongen. Machesallad och pak choi ska gå att odla sent har jag läst.

Kommentera

