Funderar på gullstavar och biodling medan regnet vräker ner

När jag kom hem efter min första arbetsdag efter semestern så började det regna. Ösregna. Det är 8 grader ute och ska bli 4 grader i natt. Det måste blivit någon felbeställning av vädret. Det är ju trots allt fortfarande juli.

Tröstar mig med en bild på en humla jag fotade igår. Om humlenyckeln stämmer så borde det vara en åkerhumla. Den är väldigt söt. Dessutom sitter den på en solgul gullstav.

åkerhumla på gullstav

Många tycker att gullstavar är väldigt fula, men själv tycker jag om bladen. Stora lite runda blad tilltalar mig. Dessutom brukar de vara alldeles översållade med humlor frampå sensommaren, så det är nog bra humlemat. Det är en av de där vanliga ”tråkiga” växterna som finns överallt. Såna som är alldeles för lätta att odla för att bli tillräckligt intressanta. Lite kulturhistoria är dom också. De kom till Norrland då de planterades vid järnvägsstationerna för att visa hur man kunde göra fint i sin trädgård. Mer att läsa om hur trädgården kom till Norrland finns här.  Det är ett ganska nytt fenomen att ha en trädgård här uppe, så där en 100 år bara.

gullstav

Jag undrar om gullstavens blommor är lika populära av bin? Börjar mer om mer bli sugen på att skaffa en bikupa! Det verkar vara lite intressant och några burkar honung gör ju inte ont heller…Var inne på Sveriges biodlares riksförbunds hemsida och där får man många argument varför man ska skaffa en kupa. Där finns kontaktuppgifter till erfarna biodlare i närheten av där man bor, så man kan få veta mera. Jag får helt enkelt kontakta lite folk och ta reda på vad som krävs så jag kan bestämma mig för om det ska bli en kupa här på gården eller inte. Så får det bli!

Annonser

9 reaktioner på ”Funderar på gullstavar och biodling medan regnet vräker ner

  1. Fint med humlenyckeln! Men eftersom det finns drygt ett 40-tal olika humlor i detta land är det inte så lätt att bestämma vad man ser. Kul och spännande i alla fall!

    1. Nej det är inte alls lätt, men man kan få en liten fingervisning i alla fall och lite roligt att se hur de faktiskt ser lite olika ut om man tittar. Igår var de två bruna humlor bredvid varandra, men en med vit rumpa, som då enligt nyckeln skulle kunna vara en hushumla.

    1. Tack för tips! Det är lite kul det där att man har bikupor på taket inne i städer tycker jag. Kommer inte ihåg nu om det var i London eller New York där man kunde köpa honung från olika stadsdelar…Förmodligen var det båda städerna.
      Kanske kan man också ha kupor tillsammans med någon så delar man både på kostnad och arbete? Men vissa saker måste få mogna fram och kännas rätt när man gör det!

  2. Hoppas du gör slag i saken, vi behöver ha fler bin för pollineringens skull. Har också funderat på om vi ”skulle bli med bin” , men skulle nog vilja låna en kupa och testa först.

  3. Jag skulle gärna ha bin, det kanske blir en dag. Jag har hjälpt min mamma mycket när hon hade bin, det är otroligt kul att slunga och göra egen honung. För att inte tala om hur lustigt det känns att ta på sig rymddräkten.