Daggmask förhindrar mördarsnigelns angrepp

Sitter och läser att daggmasken förhindrar mördarsnigelns angrepp. Inte så att den tog strypgrepp på sniglarna förstås. I försöket så tillsattes daggmask i vissa av växtlådorna, men i andra så tillsatte man inga. Man tror att anledningen till att mördarsnigelns angrepp blev mindre i försökslådor med daggmask var att  jorden blev bättre (mer mullrik och syresatt jord) och det blev då lättare för växterna att ta upp näring och därmed stod de emot angreppen bättre.

Daggmaskar är nedbrytare. De vill ha mycket organiskt att bryta ner. I en jord som gödslas med konstgödning så blir det därför färre daggmaskar. Konstgödning behöver inte brytas ned. Det är redan färdigt så det finns ingen mat för daggmasken. Jord utan daggmaskar blir kompaktare.

För mig är daggmasken ett riktigt favoritdjur, vare sig den förhindrar mördarsnigelangrepp eller inte. Jag har inga mördarsniglar på tomten, men enligt Västerbottens Kuriren så är de på ingång även här i norr nu. Du kan läsa artikeln här. Det kan vara läge att vara försiktig med att tillföra nya plantor  med andra ord eftersom sniglarna kommer rätt ofta i form av snigelägg som följer med jord.

daggmask

Ett annat sätt att förhindra angreppen  står det i studien var att inte ha samma växt i stora grupper, s.k monokulturer. Man ska därför helst blanda olika växter. Då tar det ett tag innan mördarsnigeln hinner ställa om sig i sitt ätande. Det gäller  generellt för alla  skadedjur. Det blir som ett enda stort smörgåsbord att hugga in på annars, för enkelt.

Något som daggmaskar gillar är gräsklipp eller egentligen vilket organiskt material som helst. Jag har gräsklipp som täckmaterial i mina odlingar. Det tillför näring, håller fukten och förhindrar fröogräs att gro. Jag har berättat  tidigare om hur jag tänker kring min gräsmatta med anledning av detta.

Något annat som är bra med att lägga på gräsklipp är att det blir varmare. All nedbrytning avger värme, så man känner faktiskt hur varmt och mjukt det är att gå på en gång av gräsklipp. Katterna älskar värmen och man ser dom ofta ligga där och mysa, speciellt en lite svalare dag. Är det för soligt så lägger dom sig i stället i skuggan under en buske.

Katten Louise i kållandet

Även sniglar är nedbrytare och gillar gräsklipp, så att ha gångar av gräsklipp fungerar inte alls då, som jag förstått det, men tills dess att jag ser några mördarsniglar på min tomt så tänker jag njuta av att gå barfota i gräsklippsgångarna och göda mina daggmaskar!

Om/när sniglarna blir ett problem så får jag använda mig av ull i gångarna i stället, för det är också ett mysigt material och något som sniglar inte gillar vilket jag berättat om tidigare.

10 reaktioner på ”Daggmask förhindrar mördarsnigelns angrepp

  1. Vad intressant! Jag ser ju tusen gånger hellre daggmaskar i jorden än sniglar ovan jord!
    Som tur är har vi inte haft jättemycket sniglar – ÄN. Det har kanske varit för torrt för dem?
    Tack för besöket och kommentaren i min blogg, ha det så gott!

      1. De blå kornen är snigelgift, järnsulfat. Sniglarna i vår trädgård äter inte kornen.

  2. Tyvärr har vi mördarsniglar och varje kväll är det en straffrunda, trädgårdens tråkigaste jobb. I grannbyn bor en fårfarmare. De är mina leverantörer av både maskberikad gödsel och ull. Ska verkligen prova att lägga ull runt odlingarna köksträdgården. I gångarna har jag halm, har inte upplevt att det skulle gynna sniglarna, tvärtom kan de sova där under dagen. De syns bra när de på kvällen kryper fram mot den ljusa halmen, då är de på väg mot snigelhimlen.

Kommentera

