Mjölkört eller rallarros eller…

Nu är det bara två dagar kvar på min semester, så man skulle kunna tro att sommaren är slut innan den ens har börjat riktigt. Känns lite som att maj kom med dunder och brak och sen blev det inget mer. Det har jag förstått inte gäller överallt i landet, men här där jag bor har vi haft bättre somrar än den vi haft hittills, men idag var det en rätt härlig och vilsam dag som gick åt till vattna i växthusen, hänga i en solstol och ta några foton.

När rallarrosen blommat ut är sommaren slut finns det ett talesätt som säger. Tack och lov har våra inte blommat ut än, så förhoppningsvis kan man ännu få njuta av några härliga sommarkvällar fortfarande!

Tydligen finns det 85 olika lokala namn för mjölkört. Själv kände jag bara till rallarros. Vilka mer finns det? Det skulle vara roligt om du kunde berätta vilka fler namn som  används där du bor.

Nästa sommar ska jag vara lite mer aktiv med att prova den som sallad när den är späd. Den ska tydligen vara god. Har du provat?

Bilden får representera nr 4 Alternativ i fotoutmaningen 365 foton

mjölkört

16 reaktioner på ”Mjölkört eller rallarros eller…

  1. Kan inga fler namn. Odlar en vit i ”månskensrabatten” – rådjuren och jag gillar den lika mycket! Men äta? Knopparna då? Spännande!

  2. Man gav den till boskap för att de skulle ge mer mjölk (i Västerbotten & Norrbotten i alla fall), därav namnet Mjölkört. På norska heter den Geitrams.

  3. Jag lärde mig på en överlevandskurs att rallarrosens rötter är näringsrika. Man ska dock rosta dem först.

Kommentera

