Glad man inte var med på den tiden då trollsländor var stora som måsar

Insekter har inte alltid varit små. För 300 miljoner år sen var t.ex  trollsländor stora som måsar. Tittar man närmare på en trollslända så känner i alla fall jag att det är bättre med den storlek de har i dag….

Om du vill läsa mer om trollsländor så kan du ta den korta versionen här och/eller en längre versionen som du hittar här.

Just den här trollsländan fotade jag förra sommaren vid den här tiden. Den satt på en av stolparna runt hallonen. Att insekter man normalt sett ser vid vatten hittar in i vår trädgård beror nog på att sjön bara ligger 50 m därifrån.

Att den här trollsländan lät mig komma så nära tycker jag är lite konstigt med tanke på att den ser så bra, men det var kul att jag fick göra det!

trollslända

Bilden ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 50 Dåtid

5 reaktioner på ”Glad man inte var med på den tiden då trollsländor var stora som måsar

  1. De är fascinerande, trollsländorna. Vackra eteriska vingar och stora ögon. De nykläckta sländorna behöver torka lite och då kan man få komma riktigt nära, men det är inte alltid lätt att förstå varför de annars sitter stilla och poserar, bara att tacka och ta emot. Vad tror du att din vackra slända är för sort?

      1. Aha, en metalltrollslända. Tillhör familjen skimmertrollsländor. Nu tycker ju jag att alla trollsländor skimrar. Jag måste erkänna att jag googlade och hade aldrig hört talas om den här arten, men jag kan ju inte så mycket om sländor heller. Jungfrusländor och mosaiktrollsländor är de jag träffat på.

  2. Skimmertrollsländorna är väldigt snarlika. Min gissning är fjälltrollslända, utifrån den vita ringen längst in på bakkroppen, gul isolerad fläck på sidan av nosen och ett allmänt mörkt intryck. Men bör helst se även en bild rakt uppifrån för att vara helt säker.

Kommentera

