Extremt lite insekter ute just nu

Var är alla pollinerare?

En ängblåvinge som flög runt på ängen såg jag….

blåvinge4

…och en väldigt stor humla som flög runt bland alla bondbönsblommor….

stor humla

..men annars var det väldigt lugnt ute i dag.

Vill minnas att jag tänkte på att humlorna försvann under en period även förra sommaren, men glömde bort att skriva upp när det var. Det kanske  också var i början av juli? Det kanske är en väldans aktivitet i alla humlebon just nu med äggläggning, matning av larver och nya humlor på ingång?

Just nu är det i alla fall väldigt lite surrande.

4 reaktioner på ”Extremt lite insekter ute just nu

  1. När du säger det så hände nog något i natt. Det regnade och blåste, så det är nog skälet till att det surrar och flaxar mindre i dag än tidigare, i alla fall hos oss. Glad är jag över att bromsarna har tagit paus, för de har varit ettriga som bara den. Jag har kroppen full med bromsbett. De får gärna hålla sig borta. En blåvinge såg jag också och fotade en ful humla, din är däremot vacker med gyllene vingar!

Kommentera

