Vattenkrassen frösåddde sig själv

Vi har ett trädgårdsland där det varit alldeles för blött speciellt regniga somrar. Även om växter behöver vatten så behöver rötterna också få tillgång till syre. Bra jord för de flesta växter innehåller små luftfickor och luftgångar. Det är en av alla de många fördelarna som daggmaskarna har, att de gräver gångar som ”luftar” jorden.

Efter en katastrofsommar med extremt mycket regn grävde jag i desperation ett litet dike i slutet av landet och upptäckte jag att det var precis vad som behövdes!

Som en extra bonus så brukar jag numera plantera vattenkrasse i diket. Det är ibland rätt mycket vatten där och ibland inget alls, men det är aldrig torrt, så vattenkrassen blir inte så där pepprig som den blir om man har den i ett vanligt trädgårdsland.

Vattenkrassens blommor är lika goda dom. Vi äter en hel del av blommorna, men några hinner alltid gå i frö. Om man vet hur den lilla plantan ser ut så kan man också spana efter den bland allt ogräs som också dyker upp. Då behöver man inte så den själv varje år. Även i år så hittade jag några småplantor som nu befriats från konkurrens och förhoppningsvis ska växa till sig ordentligt.

vattenkrasse

Diket i slutet av vårt  lutande trädgårdsland har bara haft en nackdel och det är att där inte funnits ett bra avslut så att det är lätt att klippa med gräsklipparen, men i år då jag kommit på att dagliljeknoppar är så gott, så bestämde jag mig för att flytta upp några av plantorna som vi har i ängen. Plantorna delades upp genom att jag helt enkelt högg upp jordklumpen i flera delar. Många perenner kan man vara rätt hårdhänt mot utan att de tar skada. För säkerhets skull så klippte jag av blasten så att det är mindre grönmassa som ska underhållas av ett nu för tillfälligt lite halvtrasigt rotsystem. Jag räknar med att jag senast nästa år har rejäla ruggar som levererar både blomknoppar och mycket grönmassa som försvårar för ogräs att växa igenom och som är lätt att köra med gräsklipparen runt. Just nu är det bara praktiskt, men kanske inte så snyggt…

dike som dränering

Innan det är dags att skörda dessa knoppar har jag kanske också hunnit få reda på hur mycket man törs äta av dagliljeknopparna. De kanske rent av är väldigt hälsosamma. Jag hoppas på det.

Nedan är en bild av wokad pac choi, dagliljeknoppar och rättika. De små blå blommorna är  gräslöksblommor som jag ”smulat över”. Jag tycker att de blir godast om man delar upp gräslöksblomman i alla sina småblommor på det viset. Det kan annars kännas lite väl ”lökigt”. Om du inte provat att äta gräslöksblommor så gör det!

wokade dagliljor_rättikor_pacchoi_gräslöksblommor

4 reaktioner på ”Vattenkrassen frösåddde sig själv

  1. Ser ju väldigt gott ut. Av det har jag inte provat dagliljans knoppar. Hade så få kvar när tipset kom, nästa år så…
    Ditt dike kommer bli både snyggt och gömmas väl av ruggen med liljeblad

    1. ja, jag hoppas på det. Får vi bara någon värme så kanske det blir redan i år, men 2 dagar med lagom strandtemperatur tycker jag inte är så mycket att skryta med.

  2. Hej! Nu blev jag nyfiken, ena ändan av min tomt är på tok för blöt, speciellt våren och efter mycket regn, så hur har du gjort? Har du grävt ett dike som inte leder någonstans men bara gör att man flyttar undan vattnet från ”all” jord till diket? Mitt problem är att den delen av tomten är den lägsta punkten, och hela allmänningen lutar in mot den, och det finns inga diken alls i närheten att dränera till.

    1. jag har gjort ett litet dike som inte leder någonstans. Det samlar bara upp överskottsvatten i slutet av trädgårdslandet, en sort dränering helt enkelt. Ibland om det är en riktigt torr sommar då torkar även detta dike ut, men i perioder så är det blött…Jobbar även på att få till lite mer upphöjda bäddar i trädgårdslandet.

Kommentera

