Fågelskrämman får inte vara för skrämmande

Jordgubbar är gott för många. Om man vill ha dom lite mer för sig själv så kan man ha fågelnät, men det är lite besvärligt att ha fågelnät över bären. Det får inte ligga för tätt mot plantorna för då torkar dom dåligt efter regn och det är lättare att det blir mögel. Nätet ska tas av när man ska plocka och läggas på när man är klar och helst ska det sträckas så att inget djur fastnar. Ett år hittade jag en strypt groda i nätet. Det kändes inte alls bra.

Den här julen fick jag som julklapp av familjen en uggla som ska fungera som fågelskrämma. Den snurrar runt i vinden och vingarna flaxar lite när det blåser.

När jag tog ut den för första gången  i förrgår, så blev svalorna väldigt frustrerade, så jag tog in den igen. Jag vill ju att svalorna ska äta upp alla insekter som vill äta min kål. Nu ställer jag dit den lite nu och då och alltid över natten och hoppas att det ska göra att svalorna hinner äta sig mätta på diverse kålmal när ugglan är borta, samtidigt som inga andra fåglar hinner hitta dit och börjar smaska på bären. För säkerhets skull så placerar jag ugglan på lite olika ställen varje gång den åker fram.

Vi får väl se i slutet av bärsäsongen vem som är smartast; jag eller björktrastarna…

uggla som fågelskrämma

2 reaktioner på ”Fågelskrämman får inte vara för skrämmande

Kommentera

